Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!
Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: vecka 36, vecka 37, vecka 38, vecka 39-40 & vecka 41-42
Det mest spännande på vår skola verkar vara att få välja vilken slöjdart och sal man ska slöjda i. Flertalet verkar resonera som att det är lättare att göra färdigt ramen först för att få ett bättre grepp över uppgiften. Därav att de flesta av eleverna väljer att vara i träslöjden för att bli färdig med ramen. Det kommer givetvis att resultera i att det blir väldigt många i Tx-salen i slutet men får de nu välja fritt så får de. Ramarna börjar ta form och det är nu som de spännande resultaten kan skönjas.
Fokuset på de senaste lektionerna har varit på 3D modellering. Eleverna ska ju formge och framställa tre smycken som alla har samma tema utifrån deras inspiration.
Ett smycke i hårt material, ett i mjukt material och ett smycke skall vara 3D modellerat, som sedan printas ut i vår 3D printer.
När vi 3D modellerar gör vi det i det nätbaserade programmet Tinkercad, det är ett lättförståeligt program som jag brukar introducera redan under mellanstadiet för eleverna.
Nu har vi också haft tid att 3D-printa några nya 3D-modellerade smycken. Filamentet i vår printer är grönt seden målar eleverna smyckena med posca pennor eller sprayar med sprayfärg. En elev har ritat två namnplattor som skall hänga i en egengjord kedja i koppar och en elev har ritat en tumring.
Sedan har vi en elev som skall arbeta i läder och tillverka ett armband där eleven skall försöka få fram en reptilyta för att följa sitt tema.