- Snabbfakta
- Föremåls uttryck
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Utifrån syftet.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- Hemuppgift
- Material
- Teoretisk
- Uppgift
Detta är en teoretisk hemuppgift där eleven, utifrån en mängd bilder, får
beskriva och resonera kring olika föremåls estetiska uttryck, kvalitets- och
miljöaspekter samt mode och traditioner från olika kulturer
Eleven bedöms i 2 betygskriterie.
- Förberedelser
Kopiera upp häftet/dokumentet till varje elev.
- Elevuppgift
- Föremåls uttryck
Du får lära dig:
- Att kunna beskriva olika föremåls uttryck och resonera kring kvalitets- och miljöaspekter
samt trender och traditioner i olika kulturer.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Du ska välja 2 bilder ur häftet du erbjuds av din lärare
Det är inte bilderna i sig som är det viktiga utan mer bildtexten (som hänvisar till olika områden/begrepp)
som du ska använda dig av.
Beskriv bilderna och resonera kring följande begrepp:
Form, Funktion, Uttryck, Kvalitet/Material, Miljö, Traditioner, Kulturer och Tekniker.
För att lösa uppgiften kan du ta hjälp av sökorden under bilderna. Leta på Internet samt använd de kunskaper du har i ämnet.
Du ska resonera lika omfattande om båda bilderna och kan således inte dela upp begreppen på de 2 bilderna.
Redovisa uppgiften skriftligt. (eller på annat sätt om läraren medger detta)
Undervisningsstöd: Föremåls uttryck
Förmågor att utveckla
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Jämförelser mellan olika slöjdmaterial utifrån deras kvalitet och påverkan på miljön, till exempel mellan natur- och konstmaterial, förnybara och icke förnybara material.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Uppgiftens syfte är att kunna beskriva och resonera kring olika föremåls estetiska uttryck,
kvalitets- och miljöaspekter samt mode och traditioner i olika kulturer med flera andra områden.
Gå igenom uppgiften med eleverna där du konkretiserar kunskapsmålen.
Dela ut exemplet om hur en E-nivå kan se ut likväl som en A-nivå. (våra egna exempel i häftet)
Uppgiften är teoretisk och bör levereras som en s.k. hemuppgift.
Uppgiften är att resonera lika omfattande kring bägge valda bilder. Kanske kan man inte få in alla begrepp till alla bilder men
be eleverna fråga i så fall så kanske du som lärare kan leda in dem på rätt spår.
Bedömningsmatris: Föremåls uttryck
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|