- Snabbfakta
- Fotpall
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Furuträ och textilier
- Uppgift
Eleven tillverkar en fotpall med en stomme i trä och en fast kudde i valfri textil teknik.
- Förberedelser
Man behöver furustavar ca 50 x 50 mm samt 7 mm furuplywood till botten.
Textilt kan man arbeta i olika tekniker och i olika textila material. Se idébladet för att förbereda dig mer.
- Elevuppgift
- Fotpall
Du får lära dig:
- Om hur man kan kombinera material, form och färg till en helhet
- Om skruvning som sammansättningsmetod
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du får tillverka en fotpall som man kan ha framför soffan eller fåtöljen hemma. Följ ev. idébladet som stöd.
Undervisningsstöd: Fotpall
Det stöd du som lärare kan ha nytta av kan vara att tillhanda ha en häftpistol och att man kopierar fram ett idéblad som eleven kan använda som stöd. Be eleven innan arbetet att tänka på vilket mönster och vilka färger som kan vara lämpligt i tyget med tanke på var fotpallen ska placeras.
Bedömningsmatris: Fotpall
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|