- Snabbfakta
- Garnarbete
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Garnarbete
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Bomullsgarn, akrylgarn, ullgarn
- Uppgift
Eleverna skall arbeta med olika garntekniker som quick knitting, virkning, stickning mm. Eleverna tillverkar olika slöjdföremål med hjälp av dessa tekniker och vi tittar närmre på materialet garn. Vi lär oss känna igen olika sorters garn av olika material.
Eleverna lär sig olika slöjdord och slöjdbegrepp som har med garnarbete att göra.
- Förberedelser
Det du som lärare behöver är garner i olika material tex ull, akryl och bomull. Jag har virknålar och stickor i storlek 3,5 och upp beroende tjockleken på garnet.
För de elever som har väldigt svårt att virka och sticka har jag köpt in quicknitting ramar(stora påtningsramar). Då kan de elever börja med detta och sedan gå över till grunderna i virkning och stickning.
- Elevuppgift
- Garnarbete
Du får lära dig:
- Olika hantverkstekniker tex, virkning och stickning
- Slöjdspecifika ord och begrepp
- Att följa ett mönster
- Om olika material - att se skillnad på ull, bomull och akrylgarn
Du kommer bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Ni skall arbeta med olika garntekniker som quick knitting, virkning, stickning mm. Eleverna tillverkar olika slöjdföremål med hjälp av dessa tekniker och vi tittar närmre på materialet, garn. Vi lär oss känna igen olika sorters garn av olika material. Eleverna lär sig olika slöjdord och slöjdbegrepp som har med garnarbete att göra.
Undervisningsstöd: Garnarbete
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Filmtipps:
Bomull
Ull
Nylon
Virka en lekplats
Lektionsplanering:
v.1
|
Presentation av uppgiften – skiss genomgång
Intro film + genomgång av teknikerna
|
v.2
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.3
|
Genomgång: Garn, akryl, ull, bomull
Se film om ull, bomull, nylon + brännprov - arbeta i arbetsboken
|
v.4
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.5
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.6
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.7
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.8
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.9
|
Reflektera i arbetsboken
|
|
Gratis mönster:
Virka amigurumi
Amigurumi
Jag tycker att Pinterest är en bra hemsida, där hittar man massa gratis mönster.
Bedömningsmatris: Garnarbete
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|