- Snabbfakta
- Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 9-10 v.
- Material
- Olika textila material
- Uppgift
I denna uppgift kommer eleverna få en inblick i vad gerillaslöjd är. Uppgiften går ut på att eleverna skall hitta något som de tycker är orättvis i vårt samhälle/värld och göra en utsmyckning på skolgården där man tydligt ser deras budskap.
Eleverna använder sig av tekniker broderi och handsydda applicationer, men väljer själv vilka stygn de skall sy med.
Eleverna skall dessutom sätta ord på sin idé och bakgrund till sin inspiration.
- Förberedelser
Bra är att man frågar sin rektor om det går bra att eleverna smyckar skolan med sina budskap.
Får man inte det skulle man kunna avsluta med en utställning i en korridor eller på skolans bibliotek etc.
Detta är en uppgift som man kan göra till ett ämnesövergripande projekt och samarbeta med ämnet Samhällskunskap
- Elevuppgift
- Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
Du får lära dig:
- Om gerillaslöjd
- Olika broderistygn
- Vad man skall tänka på när man vill uttrycka sina åsikter med hantverk
- Att ge feedback till en kompis
- Att redovisa muntligt inför en grupp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
I denna uppgift skall ni få en inblick i vad gerillaslöjd är. Uppgiften går ut på att ni skall hitta något som ni tycker är orättvis i vårt samhälle/värld och göra en utsmyckning på skolgården där man tydligt ser ert budskap utifrån orättvisan.
Ni skall använda er av tekniken broderi och handsydda applikationer. Ni kommer att få sätta ord på er idé och ert budskap.
I slutet av uppgiften skall ni redovisa inför gruppen om er process.
I uppgiften vill jag att ni skall lämna in:
- En skiss
- En text där ni beskriver er idé, ert budskap
- En vald plats på skolgården där ert budskap skall hänga
- Ert färdiga buskap
- En muntlig redovisning om er process (redovisningsfrågor finns att utgå ifrån)
Undervisningsstöd: Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
Förmågor att utveckla
-
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
-
Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
-
Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart
- Intro - bildspel
- Gå igenom uppgiften
- Skissa/Hitta idé
|
v.2
|
Genomgång
- Material och broderistygn
- Sätta ord på sin idé och sin inspiration
Fortsätt skissa
Läxa – Skiss och text med idé och inspiration lämnas in nästa vecka
|
v.3
|
Genomgång av olika tekniker utifrån elevernas val
Framställningen börjar
Lämna in – skiss och text med idén och inspiration
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
Kamratrespons på idén, inspiration och budskapet
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
|
v.10
|
Upphängning och redovisning
|
Sidor att hämta info från:
Kurbits - gerillaslöjd
Kurbits - craftivism
Kurbits - garngrafitti
Yarnbombinh - inspiration
Bedömningsmatris: Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|