- Snabbfakta
- Klädindustrins baksida!
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Gamla jeans
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att eleverna skall få en inblick i vad klädindustrin påverkar samt att få
planera och i slutändan anordna en klädbytardag.
Eleverna skall även återskapa något av jeans.
- Förberedelser
Eftersom denna uppgift skall utmynna i en klädbytardag är det bra att fråga elevernas lärare om det finns möjlighet att ha denna klädbytardag på en dag som passar dem. Detta är ett bra tillfälle att ha ämnesövergripande projekt med NO eller Samhällskunskapen.
Ibland har jag låtit mina åk 7 eller 8 elever (ca 50 st) göra uppgiften och ha klädbytardag för mellanstadiet på vår skola.
Man kan också välja ut en årskurs att ha klädbytardag för om man arbetar på en större skola.
Fråga om eleverna kan titta hemma efter gamla jeans som skall slängas. Fråga även kollegorna om de har gamla jeans som skall slängas.
- Elevuppgift
- Klädindustrins baksida!
Du får lära dig:
- Hur klädindustrin ser ut i olika länder
- Hur man anordnar en klädbytardag
- Vad man skall tänka på när man handlar nya kläder
- Hur man tillverkar jeans
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Er uppgift blir att diskutera klädindustrins baksida.
Ni kommer att få formge och framställa ett slöjdföremål av gamla jeans.
Ni skall sedan, under hela årskursen planera och anordna en klädbytardag för mellanstadiet.
Jag vill att ni lämnar in:
- Inspelningar av era diskussioner kring klädindustrins baksida
- Er skiss – idé av ert återskapande
- Ert slöjdföremål – återskapande av jeans
- Planeringen i er grupp inför klädbytardagen
- En planch om klädindustrins baksida
Undervisningsstöd: Klädindustrins baksida!
Förmåga att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart
- Bildspel
- Uppgiftsbeskrivning
- Diskutera i grupper – Att handla kläder
|
v.2
|
Genomgång
- Jeans – påverkan på miljön (film: How to make jeans)
- Presentation av uppgiften – återskapa i jeans
- Skissa
|
v.3
|
Skissa
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.4
|
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.5
|
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.6
|
Genomgång
-Vad är en klädbytardag?
Dela in eleverna i ansvarsgrupper – låt de läsa dokumentet om klädbytardagar
– skicka lapp hem till eleverna på mellanstadiet
|
v.7
|
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.8
|
Se filmen – Vi handlar, vem betalar (ca 30 minuter)
Diskutera i grupp – frågor finns
|
v.9
|
Göra planscher om klädindustrins påverkan på miljön
|
v.10
|
Redovisa
|
Klädbytardagen ligger utanför slöjdlektionen och om man tycker att det är för jobbigt att anordna så kan man
endast göra uppgiften och ta bort momentet klädbytardagen.
Hemsidor:
Naturskydsföreningen - klädbytardag
Hur gröna är dina blåjeans?
Filmtips:
How It’s Made Jeans
Vi handlar - vem betalar?
Sweat Shop
Ett miljösmart klädval
Bedömningsmatris: Klädindustrins baksida!
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|