- Snabbfakta
- Olika uttryck
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 4 v
- Material
- Träfiberplatta (t.ex.masonit) återvinningsspill
- Uppgift
Eleven får välja ett område (se undervisningsstöd) och på valfritt sätt illustrera det på en träplatta.
Man använder sig helst av spillbitar i "skräplådorna". Slutligen beskriver eleven processen och hur hen tänkte.
Det kan man göra muntligt eller i skrift.
- Förberedelser
Förbered med en träfiberplatta var och diskutera runt begreppet - illustrera. (se undervisningsstöd)
Se till att ha spillbitar från olika materiallådor att arbeta med.
På bilderna nedan syns områdena vi valde: glädje, vänskap, sommar, vänskap, läskigt och höst.
- Elevuppgift
- Olika uttryck
Du får lära dig:
- Lite om återbruk och vad Hållbar utveckling innebär.
- Hur man kan illustrera och vad det innebär.
- Hur man kan beskriva en arbetsprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
1. Du ska få skapa en tavla med hjälp av spillbitar i olika material. Tavlan ska symbolisera ett område.
Du får inte skriva någon text, bokstav eller siffror på tavlan.
Du kan forma i metalltråd, trä, tyg, läder eller kanske plåt eller kombinera flera material.
Område kan du välja utifrån exemplen som din lärare presenterar.
2. Efter att tavlan är gjord ska du berätta om varför du illustrerade ditt område på just det sättet?
Berätta om hur symboler, färg, form och material har påverkat tavlans utseende.
Nedan ser man exempel på hur områdena sommar och vänskap kan illustreras.
Undervisningsstöd: Olika uttryck
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Våra träplattor (masonit) var 220 x 160 mm till ytan.
Jag berättar att det är utvecklande att man skaffar sig ett personligt och unikt uttryck. Annars skulle kanske alla prylar som skapas se likadana ut om man bara använde sig av liknande idéer, en tolkningar eller endast ett uttryck.
Hur man kan använda former, ytor, och färger när man vill förstärka ett uttryck. Triangeln som i trafiken betyder fara. Blått brukar stå för kallt, rött för varmt och grönt för miljö eller rofyllt etc. Sandpapperyta kan symbolisera strand och bomull kanske område mysigt o.s.v.
Mina elever fick välja mellan följande uttryck men du kan givetvis lägga till eller dra ifrån: Läskigt, glatt, tråkigt, havet, rikedom, vänskap, höst, sommar, vår och vinter. Medvetet erbjöd jag inte området kärlek då erfarenheten brukar visa att alla då tillverkar ett hjärta.
Det ska ju vara områden där illustrationerna inte är lika givna.
När man vill fästa metalltråd eller plåtbitar på träplattan är ett mycket bra tips att pensla på ganska rikligt med lack. Placera metallföremålen i lacken så kommer de att fastna när det torkar. Bättre, snyggare, billigare och smidigare än t.ex. kontaktlim:)
Vill man lägga till ytterligare en utmaning i uppgiften så kan man be eleven skapa en egen unik symbol till det valda området. Kanske till och med instruktionen att pennan inte får lämna pappret och på så sätt blir symbolen "enklare" och man ritar inte så mycket detaljer. En bra symbol bör ju vara enkel och tydlig på samma gång. Visa gärna exempel som finns omkring oss som symbolen för peace, kvinna, man, olika bilmärken? etc.
Avslutningsvis ska arbetet resoneras kring och det kan man göra antingen muntligt eller med uppgiftens tillhörande frågeformulär.
Arbeta med Form, färger, yta. Hur kan man koppla en viss form till ett område? Ex. En hjärtform skulle kunna symbolisera kärlek eller en triangel = fara. (vägskylt) Blått kan upplevas kallt och grönt ger lugn och ro kanske?
Bedömningsmatris: Olika uttryck
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|