- Snabbfakta
- Pennförlängare
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Lind
- Uppgift
Som en extrauppgift kan man göra denna lilla pennstumpsförlängare i lind.
Eleven formger sin egen pennförlängare, borrar och behandlar ytan på något sätt.
Utvärderar sitt arbete och bedöms i 2 betygskriterie
- Förberedelser
Erbjud en träbit i lind och ev. idébladet att arbeta efter.
- Elevuppgift
- Pennförlängare
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Med hjälp av idébladet kan du tillverka en pennförlängare.
Undervisningsstöd: Pennförlängare
Bäst är att borra hål för pennan innan man börjar forma biten. Det spricker
lättare annars om man väntar tills formningen är färdig.
Bedömningsmatris: Pennförlängare
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|