- Snabbfakta
- Skylt år 6
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Trä samt annat material som komplement
- Uppgift
Efter ett givet Tema ska eleverna forma och tillverka en skylt som visar vägen
(eller att man är framme) till en geografisk plats.
Material är valfritt och man kan även kombinera olika material med varandra.
Skylten kan hänga eller stå någonstans. Design och material kan ha kopplingar till temat.
Se film för inspiration och för att se hur resultatet skulle kunna se ut.
- Förberedelser
Viktigast är att noggrant förklara syftet, vad som bedöms och att det finns en mängd olika material att tillgå
för att uppgiften ska kunna utföras så bra som möjligt.
- Elevuppgift
- Skylt år 6
Du får lära dig:
- Hur man kan utveckla idéer och vara kreativt i tankesättet samt hur man sedan
kan visa det i ett praktiskt föremål
- Hur man kan beskriva arbetsprocessen på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Efter ett givet Tema ska du forma och tillverka en skylt. Försök koppla samman idén och kanske formen på skylten med det givna temat. Material är valfritt och man kan även kombinera olika material med varandra. Skylten ska inte vara för stor och du kan fundera över om den ska hänga eller stå?
Var noggrann i hantverket och med säkerheten i arbetet!
Lycka till!
Undervisningsstöd: Skylt år 6
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Denna uppgift är relativt okomplicerad när det gäller både tekniker och förberedelser.
Det finns ju en mängd olika teman att arbeta inom och här sätts fokus på idéer och kreativitet.
Hos mig får eleverna följande instruktion när temat är En geografisk plats.
Alt. 1. Skylten ska visa vägen till en geografisk plats eller att man befinner sig på en geografisk plats. Det kan vara ett land, en stad/ort, eller varför inte en skylt som visar att du nu är på Liseberg! Jag bestämde att platsen skulle finnas på riktigt så att man inte började skapa egna fantasiområden där det var svårare att bedöma idén. Finns platsen på riktigt så kan man enklare se en röd tråd genom formgivningen, materialval och ev. text på skylten och då lättare motivera en bedömning.
Alt. 2. Jag har sett att en skola arbetade efter temat Mig själv.
Eleven skulle tillverka en skylt som skulle hänga på rumsdörren. Uppgiften var då att man skulle utforma skylten så personlig som möjligt att man t.o.m. kanske kunde se vem som bodde bakom dörren!
Temat kan variera i oändlighet känns det som och man kunde nog även arbeta med förmågan och betygskriteriet Att tolka ett slöjdföremåls uttryck i denna uppgift.
Andra teman skulle kunna vara en skylt på dörren till någon yrkesman/kvinna.
Ex. Här bor en tandläkare, snickare, president, bagare, busschaufför, nagelskulptör o.s.v.
Skyltar till skolans olika ämnen och deras salar
Skyltar till djurparkens olika djur
Vidare är det viktigt att lära eleverna hur man utvecklar en idé till en skylt. Jag brukar be dem att på ett papper rita ett tankemoln där ex. New York (om man valt den geografiska platsen) står i mitten och runt om skriver man ner allt man kan komma på som hör samman med staden. Inte bara fysiska byggnader, som annars lätt blir det man tänker på, utan även kulturella områden som mångfald, kanske historiska personer och händelser. Kanske valutan, film och musik eller hur ser en gatuskylt i New York ut? Kan man utveckla den idén?
Därefter går man vidare i utformningen av skylten. En skylt behöver inte nödvändigtvis visa vägen genom en ”pilformad” bräda?
Man kan formge en New Yorkskylt som en gul taxibil där bilfronten visar riktningen.
Visa hur man kan tänka utanför den berömda ”boxen”.
Lycka till!
Bedömningsmatris: Skylt år 6
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|