- Snabbfakta
- Sy förvaringar
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 5-8 v.
- Material
- Bomullstyg, vinyl, blixtlås, nylonband mm.
- Uppgift
Eleverna skall formge och framställa någon form av förvaring i mjuka material. Förvaringen skall minst ha en blixtlås och en ficka. Fokus i denna uppgift ligger i att följa en beskrivning, antingen en steg för steg video eller en skriftlig arbetsbeskrivning. Eleverna skall i största mån följa olika arbetsbeskrivningar, skriftliga eller bildliga arbetsbeskrivningar. Eleverna skall redovisa om sin arbetsprocess muntligt där de motiverar sina val av förvaring, design, materialval och detaljer.
Eleverna kommer att få lära sig:
- Hur man tänker när man skissar
- Problemlösning
- Olika moment vid sömnad tex. sy i ett blixtlås, sy en ficka, sy i foder mm
- Olika slöjdord och slöjdspecifika begrepp.
- Om material - syntetfiber och regenatfiber
- Förberedelser
Jag brukar sy upp någon form av förvaring i olika steg varje år så att jag ha och kan visa eleverna. Då får eleverna möjlighet att tillsammans med arbetsbeskrivningarna känna och klämma på de uppsydda momenten och på så sätt klarar de lättare av att ta sig vidare i sin arbetsprocess.
- Elevuppgift
- Sy förvaringar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Ni få lära er:
- Hur man tänker när man skissar
- Problemlösning
- Olika moment vid sömnad tex. sy i ett blixtlås, sy en ficka, sy i foder mm
- Olika slöjdord och slöjdspecifika begrepp.
- Om material - syntetfiber och regenatfiber
Uppgift:
Ni skall formge och framställa någon form av förvaring i mjuka material. Förvaringen skall minst ha en blixtlås och en ficka. Fokus i denna uppgift ligger i att följa en beskrivning, antingen en steg för steg video eller en skriftlig arbetsbeskrivning. NI skall i största mån följa olika arbetsbeskrivningar, skriftliga eller bildliga sådana. Ni kommer att redovisa om er arbetsprocess muntligt där ni motiverar era val av förvaring, design, materialval och detaljer.
Undervisningsstöd: Sy förvaringar
Det kan vara bra att ha några mönster som man som lärare känner sig trygg med sen kan kanske eleverna utveckla dem. Om eleverna får välja helt fritt kan det bli mycket för dig som lärare att sätta dig in i om du inte känner dig trygg i att utveckla så många olika förvarings modeller. Låt istället eleverna utgå från några få grund förvaringar som de utvecklar på olika sätt.
Här brukar jag börja med att repitera symaskinen och låta eleverna lära sig de olika begreppen.Jag vissar även filmer om olika konstfibrer och pratar om bla viskos och nylon tyger.
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
Filmtips:
Viskos
Nylon
Arbetsbeskrivning på fanny pack
Bedömningsmatris: Sy förvaringar
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|