Skriv ut
Snabbfakta
Sy förvaringar
Kategori
Textil
Årskurs
Årskurs 7-9
Grupp
För hela gruppen
Område
Sömnad symaskin
Förmåga
Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
Betygskriterier
Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
Centralt innehåll
Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
Tid
5-8 v.
Material
Bomullstyg, vinyl, blixtlås, nylonband mm.
Uppgift

Eleverna skall formge och framställa någon form av förvaring i mjuka material. Förvaringen skall minst ha en blixtlås och en ficka. Fokus i denna uppgift ligger i att följa en beskrivning, antingen en steg för steg video eller en skriftlig arbetsbeskrivning.  Eleverna skall i största mån följa olika arbetsbeskrivningar, skriftliga eller bildliga arbetsbeskrivningar. Eleverna skall redovisa om sin arbetsprocess muntligt där de motiverar sina val av förvaring, design, materialval och detaljer.

Eleverna kommer att få lära sig:

  • Hur man tänker när man skissar
  • Problemlösning
  • Olika moment vid sömnad tex. sy i ett blixtlås, sy en ficka, sy i foder mm
  • Olika slöjdord och slöjdspecifika begrepp.
  • Om material - syntetfiber och regenatfiber
     

 

Förberedelser

Jag brukar sy upp någon form av förvaring i olika steg varje år så att jag ha och kan visa eleverna. Då får eleverna möjlighet att tillsammans med arbetsbeskrivningarna känna och klämma på de uppsydda momenten och på så sätt klarar de lättare av att ta sig vidare i sin arbetsprocess.