- Snabbfakta
- Värmeljusstake
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Plåt ej tjockare än 0,5 mm
- Uppgift
Eleven ritar och tillverkar en ljusstake i tunnare plåt för ett värmeljus.
- Förberedelser
Olika metaller i plåtformat som inte är tjockare än 0,5 mm samt ett antal guldsmedssaxar, metallfilar och stålull.
- Elevuppgift
- Värmeljusstake
Du får lära dig:
- Lite om olika metaller och vad plåt är.
- Att arbeta med några metallverktyg
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska tillverka en ljusstake för ett värmeljus. Du arbetar i plåt i någon metall som finns tillgänglig.
Av läraren får du ett papper där du ska rita in din egen form på ljusstakens sidor. Du kan följa idébladet eller ev. finns det en modell att titta på som stöd i arbetet.
Rita enkla former för annars kan det bli svårt att klippa eftersom plåt inte är som papper när man klipper!
Det är lättare att klippa konvexa (utåt) former än konkava (inåt). Tänk på det när du ritar din form.
Obs! Var försiktig för plåtkanter är vassa!
Undervisningsstöd: Värmeljusstake
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Ta hänsyn till nedan punkter och följ gärna idéblad för ytterligare stöd.
- Rita enkla former för att slippa upptäcka under arbetets gång att det behövs invecklade klippningar.
- Använd inte plåt över 0,5 mm om du arbetar med yngre elever. Du kommer tyvärr att få klippa själv!
- Hyvla upp klossar till alla att bocka över för att undvikas köer.
- Ställ gärna ut gruppens alla ljusstakar i matsalen med ett ljus i när det är lunchtid!
Bedömningsmatris: Värmeljusstake
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|