- Snabbfakta
- Vår meny på eget vis
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä/metall + Textil + HKK
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En hel termin
- Material
- Trä, textil, papper, gips, lera mm
- Uppgift
Detta kan vara ett projekt mellan slöjd och hem- och konsumentkunskap. Uppgiften blir att i grupp om tre planera, formge och framställa en tre-rätters (förrätt, huvudrätt och efterrätt) meny med tydligt tema (Grekiskt, vegetariskt…) Eleverna kommer sedan att dokumentera sitt arbete i en blogg. (det går lika bra med loggbok men jag tycker blogg är bra för då är det lätt att lägga till bilder.)
- Förberedelser
Starta en blogg, om ni vill att eleverna skall dokumentera sin arbetsprocess i den. Jag använder mig av blogger.com
Det kommer att gå åt mycket ull, bomullsgarn och filttyg. Det är många som löser sitt projekt med hjäp av tovning,
virkning och handsömnad av olika slag, så det är bra att handla in:
- Ull i olika färger
- Filtnålar
- Skummgummi
- Såpa
- Filttyg i olika färger
- Bomullsgarn i olika färger
- Virknålar st 3,5 - 4,5
- Elevuppgift
- Vår meny på eget vis
Du kommer lära dig:
- Att sammarbeta
- Olika hantverkstekniker
- Om olika material
- Hur man skall tänka för att slöjdföremålen skall se naturtrogna ut
- Hur man bloggar
- Presentationsteknik
Du kommer bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Er uppgift blir att i grupp om tre elever planera, formge och framställa en tre rätters (förrätt, huvudrätt och efterrätt) meny
med tydligt tema (Grekiskt, vegetariskt…) NI kommer att få välja vilka tekniker samt material ni vill arbeta med.
Vi ser gärna att ni varierar er. Ni skall dokumentera er arbetsprocess i en blogg, båder text och bilder.
Detta vill vi ha in:
- Planera era måltider genom att visa era idéer med skisser och collage
- Se till att ni väljer trovärdiga material och tekniker
- Tillverka era rätter så naturtroget som möjligt
- Dokumentera ert arbete i bloggen med text och bild
- Ett bra sammarbete!
Undervisningsstöd: Vår meny på eget vis
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Detta vill vi ha in av eleverna:
- Collage med idéer och skisser
- Färdiga rätter
- Elevens dokumenterade arbete i bloggen.
När jag låter eleverna blogga om sin arbetsprocess så startar jag upp en blogg där varje grupp/elev har en flik.
Under deras flik samlar de sin arbetsprocess i bild och text. Jag använder mig av blogger.com. vilken är gratis.
Ni hittar två bloggar som mina elever gjort för några år sen här: Halv åtta hos oss eller Vår meny på eget vis
Det finns ett dokument som beskriver för eleverna hur de skall gå till väga när de bloggar.
Bedömningsmatris: Vår meny på eget vis
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|