- Snabbfakta
- 1 meter bräda år 4-6
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- 1 meter furubräda
- Uppgift
Eleven får 1 meter bräda att tillverka något av.
- Förberedelser
Läraren bestämmer om den ska vara hyvlad eller inte och vilken dimension.
I undervisingsstöd finns mer tips och vad man då kan förbereda sig på.
- Elevuppgift
- 1 meter bräda år 4-6
Du får lära dig:
- Lite om furu och dess egenskaper
- Matematiska beräkningar
- Någon eller flera sammansättningstekniker
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du får 1 meter bräda och ska tillverka något valfritt. Du får endast ta bort max 10 % av längden
och bara tillsätta andra material och detaljer om läraren har bestämt detta.
Det är också viktigt att hålla tiden och inte formge något som kommer ta för lång tid.
När du kommit på en idé bör du försöka att räkna ut hur du ska disponera din meter så att det
verkligen räcker till det du tänkt innan du börjar såga upp i delar.
Planera noggrant alla moment!
Lycka till!
Undervisningsstöd: 1 meter bräda år 4-6
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Syftet är att med fantasi och kreativitet skapa ett funktionellt och estetiskt tilltalande föremål av 1 meter bräda.
Förklara syftet och förutsättningarna innan ni startar.
Diskutera huruvida man kan ta bort en del av brädan, måla/betsa den, tillsätta andra material, limma ihop delar etc. Ska det vara till prydnad eller något som ska användas?
Jag brukar tillåta att tillsätta detaljer som förhöjer uttrycket. Det kan vara ögon, svansar av läderremmar, ett handtag av metall o.s.v.
Så länge som man planerar ordentligt så att inte deadlinen överskrids så är det ok för mig.
Vill du ge dem en färdighyvlad bräda eller inte är upp till dig. Jag anser dock att själva idén är det viktiga och det kommer att behövas mycket tid till att färdigställa den. Därför väljer jag bort att eleven ska behöva hyvla bort 2 lektioner.
Jag har också i vid våra tillfällen bestämt att max 10 % av brädan får vara borttaget när det är klart.
Prata om vikten av att beräkna om längden räcker till det som eleven har planerat innan de sätter igång. De får ju inte mer virke!
Du bestämmer även om de måste presentera en måttsatt ritning innan de sätter igång.
Att gå igenom:
- Furu och dess egenskaper
- Några sammansättningstekniker som skruvning, limning eller centrumtappning
- Skiss eller enklare ritning
- Ytbehandling (olja, betsa, lacka eller måla)
Bedömningsmatris: 1 meter bräda år 4-6
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|