För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Tillsammans i slöjdgruppen tillverkar man varsin bokstav i alfabetet i en bit lind.
När slöjdgrupperna har bytt slöjdart brukar hela alfabetet vara gjort och sätts upp på skolan.
Förbered hyvlade bitar i lind 150 x 150 mm och 25 mm tjocka.
En mängd skarpa bildhuggarjärn i olika storlekar bör finnas till hands.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få tillverka en bokstav i alfabetet genom att urholka i en bit lind.
Du får sedan själv välja hur den ska färgsättas.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
För att lära ut tekniken att gröpa ur en bit trä kan denna uppgift vara lagom. Här ska vi göra urgröpningen med mjuka kanter och botten och då använder vi olika former av bildhuggarjärn.
När du undervisar så möter man oftast halva klassen på hösten och den andra halvan på våren. Det innebär att projektet med att få färdigt hela alfabetet kommer att dröja lite.
Eftersom en hel klass består av närmare 30 elever och alfabetet av 28 bokstäver kommer varje elev att vara viktig!
Här gäller det att bemästra tekniken och då är själva skissandet inte är lika viktigt. Jag tänker att läraren ritar upp bokstäverna på träbitarna som sedan lottas ut bland eleverna. Då blir alfabetet i en likvärdig stil men framför allt kan du se till att bokstäverna har runda former som gör det lättare att urholka. (se foto)
Vidare är uppgiften mer säker då eleverna hugger inåt och inga skyddsplattor behövs för bänkens skull.
Förberedelser:
Ett enkelt sätt att hänga upp bokstäverna är att borra ett litet hål på baksidan som hängs på en liten spik i väggen. (alternativt tavelhängare)
Detta färgglada alfabet har dekorerat minst 2 olika skolor jag varit på!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |