För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar ett bälte som kommer att hålla läääänge!
Låt eleven gärna ta med ett eget spänne.
Läder 2,5 - 3 mm tjockt, naturfärgat och vegetabiliskt garvat så att det går att mönstra och färga.
Se snabbfakta för material och läs gärna på under Övrigt stöd om materiallära och se teknikfilmer om området.
Detta alster innehåller en mängd grundtekniker och användning av många grundläggande verktyg.
Kanske det bästa föremålet för att få en grund inom läder och skinn.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Med idébladet som stöd ska du tillverka ett bälte i läder.
Du kan även dekorera det med olika mönstringar och färger beroende på vad som
finns tillgängligt i slöjdsalen. Ta gärna med ett eget spänne om du har.
Viktigt att tänka på: Låt inte eleven själv använda remskäraren. Blir det skevt skuret måste hela läderstycket kanske renskäras rakt igen.
Som lärare bör du göra ett eget bälte innan du låter en elev göra ett. Det är det bästa stödet.
Idébladet visar att man gör hål med sylskaft. Gaffelmejsel kan som alternativ vara enklare och säkrare.
Var mycket försiktgt vad användandet av läderfärg. Går inte bort på kläder!
Se även de filmer som finns på portalen (Övrigt stöd) inom området Läder & skinn.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |