- Snabbfakta
- Broderi med ram
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 2 x 5 v.
- Material
- Plywood, garn att brodera med
- Uppgift
Eleven väljer ett valfritt tema/område. (ex. kärlek, havet, konstnär, sport)
Utifrån det formas en plywoodrams yttre form, inre hål samt ett broderi.
Under 5 v. i Trä.&.metallslöjden formas ramen och därefter broderiet
under 5 veckor. (eller tvärtom)
- Förberedelser
Material: 4 mm plywood, garner i olika färger och målarfärg
Prata om teman och om vad en röd tråd är Temat ska helst ska synas i formerna och i broderiet.
- Elevuppgift
- Broderi med ram
Du får lära dig:
- Hur man gör en tydlig skiss
- Om materialet plywood
- Om materialet bomull och tekniken broderi
- Olika nya verktyg
- Vad en "röd tråd" betyder i ett tema
- Att redovisa på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska fundera ut ett tema att arbeta omkring. (sport, kärlek, yrke, djur etc.)
Under några veckor ska du forma en plywoodplatta. Den ska ha en yttre form och ett hål i mitten som också gärna får
formas i temats anda. Du ska också under 5 veckor brodera ett motiv också det i temats anda. Broderiet ska kunna "titta ut"
genom hålet i plywooden. Gör först en skiss på dina tänkta former och ditt motiv i broderiet.
Exempel: Man kan arbeta med tema Mat. Den yttre formen skulle kunna vara en kastrull, den inre formen på hålet kunde vara ett päron
och därefter kunde man brodera en kniv och gaffel som sedan tittade fram i "päronhålet".
Se ytterligare exempel nedan.
Du kommer som avslutning att få motivera hur du tänkt och hur du arbetade under dessa veckor.
Konsol Djur i träd
Undervisningsstöd: Broderi med ram
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Samla alla eleverna och prata om vad ett tema(beroende på ålder), och vad en s.k. röd tråd är.
Förklara sedan uppgiften och starta med att skissa på idéer.
Få dem att försöka vara unika om sina idéer så att man inte gör likadant som kompisen.
Det var viktigt för våra elever (år 4) att kunna se en färdig tavla eftersom det var knepigt för många att förstå
att broderiet skulle "få plats" i hålet i den färdiga tavlan. Gör alltså ett eget bra visningsexemplar.
Efter den första lektionen hade alla ett tema och tankar om hur ramens former- och hur broderiet skulle se ut.
Lektion 2 delade vi gruppen i två olika salar. (Tx & Trä/Metall)
Ramen:
Eleverna fick överföra sin yttre form på plywoodbiten i A 4 storlek. Be dem rita så stort som möjligt.
Sedan skulle det inre hålet ritas upp och det fick inte vara för litet men heller inte jättenära den yttre formen.
Här skulle broderiet få plats så det gällde att tänka till. De sågade den yttre formen med lövsåg och i den inre formen
borrades ett hål där vi stack igenom figursågen och sågade klart. Har man ingen sådan såg kan man göra likadant men med lövsågen.
Därefter filades- och slipades det på kanter. Avslutningsvis såg vi på filmen om schattering innan de fick måla.
Broderiet:
Utifrån sin skiss på den inre och yttre ramen ska eleverna skapa ett fritt broderi. Eleverna börjar med att klippa ut en bit ljust bomullstyg i lämplig storlek till sin ram som de sedan ska överföra konturerna till sitt broderi på. Vi har använt ett tyg där skissen syns igenom och där eleverna fyller i konturerna med en raderbar frixionpenna (där bläcket raderas efter värmestrykning med strykjärn).Därefter "målar" eleverna i konturerna och tänkta färgrum med valfria stygn (förstygn, efterstygn, stjälkstygn, långstygn). För elever som tycker det är svårt att få till det bra med broderitråd har de istället fått fylla i färg med textilfärgpennor som sedan har fixerats för färghållning.
Bedömningsmatris: Broderi med ram
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|