- Snabbfakta
- Collage (plåt)
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 5-6 v.
- Material
- Plåt 0,3 - 0,5 mm
- Uppgift
Dela in eleverna i grupper om ca 3-4 st.
Be dem ta fram ett motiv som de vill arbeta utifrån. (se tips i undervisningsstöd)
Därefter delas motivet in i sektorer som ska klippas och filas till ett större collage.
Tillsammans kommer man sedan överens om vilka olika dekoreringar man vill tillföra collaget.
Dekorera: Se filmer i Övrigt stöd.
- Förberedelser
Plåtar i olika metaller 0,3 - 0,5 mm. Tjockare plåt blir svårt att klippa för yngre elever.
Se film/er om olika sätt att dekorera.
Tips: Ha en målarbok tillgänglig om eleverna inte själva hittar ett bra motiv. I målarböcker för barn
brukar det finnas lämpliga enklare bilder att kopiera.
- Elevuppgift
- Collage (plåt)
Du får lära dig:
- Hur man gör en enklare skiss
- Lite om olika metaller som finns i plåtform
- Hur man kan klippa, fila och dekorera i plåt
- Hur man samarbetar i grupp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
I en grupp ska ni bestämma er för ett motiv.
Motivet delas upp i olika områden där varje område ska utgöras av en plåtbit.
Varje person tillverkar och dekorerar en eller flera bitar genom olika tekniker.
Följ gärna idébladet för lämplig arbetsgång.
Undervisningsstöd: Collage (plåt)
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Den här uppgiften är utmärkt när man vill arbeta i grupp eller enskilt.
Beroende på elevernas ålder så bör man ändå inte använda plåt tjockare än 0,5 mm.
Läraren kan ha förberett med att lägga fram valbara figurer eller former i lämpliga storlekar beroende på hur många det är i gruppen. Ett lämpligt område kan vara fjärilar då man kan vara 4 i en grupp som gör en vinge var. En vanlig målarbok för barn är utmärkt att hämta enkla och tydliga idéer ifrån.
Förslag på arbetsgång
- Eleverna eller läraren tar fram ett lämpligt motiv som ritas på ett papper och sedan delas in i lagom stora områden. Var noga med att inte dela in i alltför många, spetsiga eller krångliga sektorer. (bitar)
- Planera vilken metall, med sin speciella färg, som är lämpligast inom varje område. Skriv den tänkta metallen inom området och numrera sedan bitarna. (på så sätt vet man även vilket som är framsidan.)
- Varje del lottas ut bland eleverna som limmar upp pappersbiten på den valda metallplåten. Använd tunt med trälim.
- Därefter klipper eleven ut sin bit med plåtsax/guldsmedssax och filar efteråt ner till papperslinjen. Här är det viktigt att vara noggrann då alla bitar ska stämma överens i pusslet och eleverna bör kolla ofta.
- Ta bort pappret med ljummet vatten (om det inte lossnar av sig själv).
Glöm inte att markera först med spritpenna vilken sida som är baksida.
- Man bör alltid slipa med smärgelduk alla kanter innan man med trälim och tvingman fäster varje bit i pusslet på valt bakstycke.
Lägg inte lim ända ut i kanterna på plåtbiten då det kan pressas fram på sidorna vilket inte är så snyggt.
- OBS! Dekorerar man vissa bitar med hammarslag så tänk på att biten blir större av slagen
Trälim fungerar fint men ska tavlan hänga ute i skolkorridorerna så vill man vara säker på att ingen petar ner bitarna. Då kan man efter limningen förborra ett par hål med ett litet borr i varje bit och därefter spika fast en liten spik med vackert spikhuvud!
Tips: Är tavlorna ganska små och spikade så går de även jättebra att använda som grytunderlägg!
Bedömningsmatris: Collage (plåt)
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|