För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna fick till uppgift att tillverka ett djur (existerande eller fantasi) som innehöll både mjukt och hårt material.
De fick tillbringa tiden efter behov i valfri slöjdsal.
Se till att det finns olika material tillgängligt för att ge optimalt utrymme till olika uttryck.
Lindträ är bra för formning av djurkroppar och tovningsmöjligheter var mycket utnyttjat.
Ödla med fångst Fisk Sköldpadda
Fågel Ren Lama
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka ett djur som ska innehålla både hård som mjukt material. Det behöver inte vara lika mycket av varje
men det du gör i valda material ska innehålla någon teknik och vara av god kvalitet.
Lämplig djurstorlek kan vara ca en A 5 yta.
Du får planera för ett existerande djur eller ett eget fantasidjur och du får göra din egna tolkning av djuret.
Du lägger din tid i den sal där du behöver tiden bäst.
Börja med att skissa på ditt djur och dina olika delar samt vilka material och tekniker du tänker använda dig av.
Avslutningsvis skriver du ett omdöme om ditt processande och resultatet av dina val.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
När vi började hade vi ingen aning om hur resultatet skulle bli.
Det blev över förväntan med en mängd olika djur och tolkningar!
Utmaningen som hamnade lite i centrum var kroppen och huvudet. Skulle den vara hård eller mjuk?
Valde man en hård kropp/huvud (ofta en bearbetad bit lindträ som är mjukt att forma) var det
relativt lätt att fästa ben, tentakler, öron etc i den. Ville man jobba med en mjuk kropp/huvud så var det klurigare
med att fästa dessa övriga djurdelar. Risken var att de satt löst om delen var hård och kroppen mjuk.
Berätta därför att det finns lösningar men låt eleven först försöka ge egna förslag.
Kan de inte det, föreslå att gömma en bit trä inne i den mjuka kroppen/huvudet och sedan kan man
ta hål i textilen och fästa ev. ben, horn etc. i den.
Utställingen blev riktigt fin!
Extra: Vi ställde även kravet att djuret skulle ha ögon. Detta för att eleverna därefter skulle spela in en kort reflektion
över arbetet på appen"My talking pet" (nedladdmningsbar app) vilket blev kul. Till slut skapade alla varsin qr-kod (se Övrigt stöd) till varje inspelning så att
de kunde se varandras filmer. Mycket uppskattat!
Lycka till!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |