- Snabbfakta
- Drivved med ljusstake
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Drivved (alt. återbruksmaterial av trä),plåt, ljusshållare
- Uppgift
Eleven får en bit drivved alt. trädel av återbrukssföremål.
Denna ska kombineras med en bit plåt där resultatet blir en ljusstake.
Det gamla/slitna ska vara tongivande i design och plåtbiten får gärna bearbetas på något sätt.
- Förberedelser
Vid en strand, i en skog eller kanske i förrådet hämtas bitar av trä som torkas väl.
Erbjud plåt i olika metaller i tunnare gods. (max 0,5 mm)
Lär ev. ut dekoreringstekniker i metall och erbjud ljushållare till ljusstaken.
- Elevuppgift
- Drivved med ljusstake
Du får lära dig:
- Vad är form och funktion och hur kombinerar man det?
- Olika uttryck i ex. återbrukssmaterial och plåt.
- Hur man kan arbeta i plåt med dekorering och ex. bockning
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en ljusstake av en bit återbruksmaterial (trä) och kombinera det med en bit plåt på något sätt.
Innan du börjar arbeta ska du skissa på hur du vill att ljusstaken ska se ut.
Träbiten bör inte målas. Låt "det gamla" vara framträdande i uttrycket.
Plåten får användas som dekoration eller till att fästa ljushållare på.
Plåten kan bearbetas på något sätt. T.ex. ritsning, prägling, tremblering, bockning.
Ljusstaken kan hänga på vägg eller stå på ett bord.
Ljushållare behöver inte användas om du inte vill eller har en annan idé!
Den ska vara säker att använda, vara välgjord och helst ha ett intressant uttryck! (utseende)
Max ett ljus!
Material:
Återbruksträbit, plåt av mässing, koppar eller aluminium
Tekniker: Bockning, ritsning, tremblering, prägling och ev. nitning eller lödning.
Undervisningsstöd: Drivved med ljusstake
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Det svåraste var att gå ut och samla drivvedsbitar. Det var tungt att bära hem! Kan man inte det så kanske man kan få tag i olika kasserade prylar som en gammal bänk, skåp eller varför inte en bit ställningsplank där ytan genomsyras av fin vindbiten patina.
Dela upp det föremålet i olika stora delar.
Jag förbjöd (nästan) eleverna sedan att måla vilket de annars gärna vill göra.
De fick alltså inte täcka den fina yta som vädret med åren gett träet.
Lär dem innan arbetet att ljuset inte får sitta för nära träet p.gr.a. säkerheten.
Vi gick även igenom olika sätt att bearbeta plåt. (se filmer) och jag uppmanade eleverna att våga sig på någon teknik.
Vi gick även igenom hur man bäst fäster plåt i trä. Det finns inte så bra limmer till denna kombination utan vackrare
dekorspik eller finare skruv är nog bästa lösningen.
Bedömningsmatris: Drivved med ljusstake
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|