- Snabbfakta
- Fågelholks SM
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Byggvirke och plywood
- Uppgift
Varje elev bygger en fågelholk enligt Naturskyddsföreningens årliga tävlingsinstruktioner
och tävlar i SM
Tävlingsinstruktioner 2023
- Förberedelser
Köp in Byggvirke (Förslagsvis 22 x 145 mm. gran) på brädgården och plywood.
Uppmuntra eleverna till att utnyttja naturmaterial och anpassa er till det aktuella årets tävlingsregler.
- Elevuppgift
- Fågelholks SM
Du får lära dig:
- Hur man bygger en funktionell fågelholk
- Hur design, funktion, och kvalitet kan samverka
- Varför det behövs fågelholkar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du kommer att få tillverka en fågelholk som ska tävla i SM enligt följande regler:
- Fågelholken ska byggas så att fåglar kan bo i den och ska tåla väder och vind.
- Den ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.
- Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.
- Det är fritt att måla och dekorera holken och vi uppmanar till att i första hand använda naturmaterial.
Juryn kommer att uppmuntra humor, fantasi och unik design.
Undervisningsstöd: Fågelholks SM
Varför ska man bygga holkar?
På många ställen är det ont om träd med hål. Genom att sätta upp holkar får fler fåglar chans att häcka. De flesta fåglar som bygger bo i hål, kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare. För att det ska bli hål behövs gamla träd, gärna lövträd som ek eller björk eftersom det oftare bli sprickor och håligheter i lövträd. När svampar och insekter hittar skador, till exempel där en gren gått av, hjälper de hålhackarna genom att äter sig in i träet, luckrar upp det och ser till att det blir en bra början till ett hål.
Naturskyddsföreningen har utlyst denna tävling under ett antal år.
Gå gärna in och kolla så att tävlingen finns utlyst även det år ni vill vara med. Ring dem gärna och fråga!
I länken finns instruktioner från 2018 års tävling.
När vi introducerade uppgiften för våra elever så undrade de om man fick titta på holkar på nätet.?
Det fick man så länge man inte kopierade någon snygg holk.
Försök att inspireras, sa vi, men ändra helst något och sätt ditt eget avtryck på form och design.
Eleverna fick planera under en lektion och vi pratade om vad som var viktigt att tänka på.
Vattenavrinning, inga skarpa kanter, och skillnaden mellan klumpigt/smäckert, funktionellt/icke funktionellt, och slarvigt/noggrant.
En fågelholk bör byggas på höjden vilket också begränsade elevernas vilda planer något:)
Det går åt en del material så vi köpte virke från brädgården som hade dimensionen 22 x 145 mm.
Eleverna fick först bestämma bottens storlek och därefter försöka anpassa sidorna efter den.
Vi upptäckte att det var mycket lärorikt att försöka visualisera en färdig fågelholk utifrån ritningen.
Bra tips är att för många var att klippa till alla delar i papper och tejpa ihop först.
Inbjudan 2023
Naturskyddsföreningen: http://naturskyddsföreningen.se
Bedömningsmatris: Fågelholks SM
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|