- Snabbfakta
- Fåglar på en pinne
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Applikation
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 8 veckor
- Material
- Furu, skruvar, centrumtappar och ull för tovning
- Uppgift
Eleverna tillverkar en ram med 4 olika sammansättningstekniker- Bladskarv, slits & tapp, centrumtappning och skruvning.
Arbetsuppgiften är tänkt för att lära ut dessa sammansättningsmetoder som eleverna kan använda sig av i
en mängd olika situationer framöver i Trä- och metallslöjden.
Denna gång fyllde vi ramen med små tovade fåglar med det kan givetvis varieras med lite fantasi!
Eleverna tovar sina fåglar i textilslöjden, eller i Trä- & metallslöjden, och hämtar varsin kvist i naturen till sittpinne.
- Förberedelser
Furustavar med våra mått är 220 x 30 x 25
Ha ull och såpa på plats för tovning av fåglarna.Tillgång till tunna kvistar eller rundstavar.
Limpistoler och limstift och tavelhängare
.
- Elevuppgift
- Fåglar på en pinne
Du kommer att få lära dig:
- 4 olika sammansättningtekniker i trä
- Flera olika, och förhoppningsvis, nya verktyg
- Tovning
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få tillverka en ram i trä med en gren rakt igenom ramen. På grenen ska du få placera fåglar
som du tovar i textilslöjden eller kanske i Trä- och metallslöjden.
Du kommer att få lära dig 4 olika sammansättningar i trä. En i varje hörn.
Det gäller Bladning, slits & tapp, centrumtappning och skruvning.
Du kommer att få använda verktyg som stålskala, geringsåg, strykmått, hyvel, stämjärn och skruvdragare bl.a.
och även lära dig den textila tekniken att tova.
Undervisningsstöd: Fåglar på en pinne
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Jag delade ut två färdighyvlade lister på 440 mm x 30 x 25 mm. till varje elev. Jag lät dem sedan mäta och i geringsågen kapa upp listerna till 4 st. bitar á 220 mm.
Nu kan du som lärare titta på filmen inför momenten att utföra bladskarv, slits med tapp, skruvning och centrumtappning
Slits med tapp kan vara lite svår för vissa elever men då byter man bort den och väljer en annan teknik två ggr.
Lite klurigt var det att borra hål för sittpinnarna om eleven ville ha den fastsatt lite snett. Detta måste dessutom göras innan man sätter ihop ramdelarna och görs lättast av dig som lärare med en skruvdragare.OBS! Borra inte helt igenom!
Glöm inte att slipa kanterna mjuka innan sammansättning.
Se filmen för övrigt stöd.
Bedömningsmatris: Fåglar på en pinne
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|