- Snabbfakta
- Flagga år 4-6
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 12 v.
- Material
- Trä, Metall och Textil
- Uppgift
Eleven får tillverka en konsol i trä och metall tillsammans med en flagga där man inom ett givet
tema som ges av läraren, får uttrycka sig inom symbolik, former, färger och material.
Exempel på teman kan till exempel vara "Symboler" eller "Mode och trender".
- Förberedelser
En del material i metall måste finnas tillgängligt. (se idéblad)
- Elevuppgift
- Flagga år 4-6
Du får lära dig:
- Om olika material och hur man kan kombinera dessa
- Hur man bl.a. löder, bockar och borrar i metall
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
- Att uttrycka sig i ett slöjdföremål.
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du får tillverka en flagga med konsol. (hållare på vägg)
Du kommer att få instruktioner i hur man bearbetar metallkonstruktionen och sammansättning av metalldelarna.
I själva flaggan (och ev. i träkonsolen) ska du själv skapa ett uttryck där du ska ta hänsyn till symboler, färg, form och material för att tydliggöra temat för uppgiften.
Vad temat är berättar läraren.
Undervisningsstöd: Flagga år 4-6
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Tanken är att eleven arbetar i båda slöjdarterna och arbetet kan säkert ta upp till en termin.
I det ”hårda” slöjdandet är det mestadels en fråga om att lära sig några nya tekniker och att arbeta i metall.
Här får eleven pröva på att borra, bocka och bl.a. löda i metall.
Själva lödningen går bra att instruera i grupp så att de själva sedan kan utföra den.
Bäst är om man har tillgång till en gasolbrännare. Det finns ofta små gasolbrännare som är lätta och säkra att hantera i de flesta NO salar.
Har man bara filat underdelen på röret jämnt så är lödningen relativt okomplicerad.
Ytterligare stöd till detta finns i idébladet.
I det textila arbetet handlar det om att tillverka själva flaggan. Syftet är att skapa ett uttryck där du ska ta hänsyn till
symboler, färg, form och material för att tydliggöra temat för uppgiften.
Utifrån ett valt tema kan eleverna arbeta med symboler, färg, form och material på ett kreativt sätt.
Lämpliga tekniker är lappteknik och applikation. Ett tips är att låta eleverna testa båda teknikerna i en ”workshop” under ett lektionstillfälle innan de formger sin egen flagga. De har då färska kunskaper i teknikerna och känner till var svårigheterna ligger. Eleverna får på så sätt möjlighet att arbeta mer självständigt under formgivningen och framställandet av sin flagga.
Temat bestämmer läraren och det kan givetvis variera. Tips kan vara "Symboler" eller "Trender".
Bedömningsmatris: Flagga år 4-6
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|