För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får tillverka en konsol i metall och trä tillsammans med en flagga i textilt material. Temat kan t.ex. vara Mode och man kan uttrycka sig genom kopplingar till exempelvis egna erfarenheter eller till en kultur eller landtillhörighet i form och färg.
Förslag: Flaggan ska hänga utanför en klädesbutik. Kanske existerade butiken vid en viss tid under 1900 talet. (eller i framtiden?)
Obs! Temat kan givetvis variera inom en mängd olika områden. (Ett exempel kan vara "Symboler")
En del material i metall måste finnas tillgängligt. (se idéblad)
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du får tillverka en flagga med konsol (hållare på vägg). (Ev. tema berättar läraren om)(
Du kommer att få instruktioner i hur man bearbetar metallkonstruktionen och sammansättning av metalldelarna.
I själva flaggan (och ev. i träkonsolen) ska du själv skapa ett uttryck som blir så tydligt som möjligt.
Du kommer sedan att få redovisa och resonera kring dina val och motivera dessa.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Tanken är att eleven arbetar i båda slöjdarterna och arbetet kan säkert ta upp till en termin beroende på elevens kunnande såklart.
I det ”hårda” slöjdandet är det mestadels en fråga om att lära sig några nya tekniker och att arbeta i metall.
Här får eleven pröva på att borra, bocka och bl.a. löda i metall.
Själva lödningen går bra att instruera i grupp så att de själva sedan kan utföra den.
Bäst är om man har tillgång till en gasolbrännare. Det finns ofta små gasolbrännare som är lätta och säkra att hantera i de flesta NO salar.
Har man bara filat underdelen på röret jämnt så är lödningen relativt okomplicerad.
Ytterligare stöd till detta finns i idébladet.
I det textila arbetet handlar det om att tillverka själva flaggan. Här finns möjlighet för eleverna att påverka projektets uttryck.
Utifrån ett valt tema kan eleverna arbeta med symboler, färg, form och material på ett kreativt sätt.
Lämpliga tekniker är lappteknik och applikation. Ett tips är att låta eleverna testa båda teknikerna i en ”workshop” under ett lektionstillfälle innan de formger sin egen flagga. De har då färska kunskaper i teknikerna och känner till var svårigheterna ligger. Eleverna får på så sätt möjlighet att arbeta mer självständigt under formgivningen och framställandet av sin flagga.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |