- Snabbfakta
- Formge till ett barnrum
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Idéutveckling
- Förmåga
- Välja och..
- Betygskriterier
- Utifrån syftet.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En lektion
- Material
- Papper, penna, färgpennor
- Uppgift
Uppgiften är en idéutvecklingsuppgift där eleverna ska, utifrån inspiration från fotot nedan, formge ett slöjdföremål som skulle kunna passa i ett barnrum.
Föremålet ska alltså inte tillverkas utan bara formges/designas.
Ex. Tändsticksasken som inspiration - En avlång kudde som har formen av en tändsticka. Applikation på baksidan är de tre stjärnorna.
Eleverna ska utförligt sätta ord på sin ide och motivera sina val av material och tekniker utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Förberedelser
Prata om vad en skiss är och vad den har för syfte och vad den skall innehålla.
- Elevuppgift
- Formge till ett barnrum
Du får lära dig:
- Att hämta inspiration och använda det i dina idéer
- Sätta ord på dina idéer
- Motivera olika val av material och tekniker utifrån ett syfte
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
Uppgift
Din uppgift är att designa något som skulle passa i ett barnrum. Du ska alltså rita en skiss och ta inspiration av något från fotot här nere.
Tänk på att skissen måste vara tydlig och på skissen skall du ha med följande:
- Föremålet
- Vilka mått föremålet har
- Vilka material föremålet är tillverkat i
- Vilken slöjdteknik föremålet är tillverkad med
När du har ritat en skiss vill jag att du fotograferar skissen och lägger in i ett dokument samt svarar på följande frågor utförligt:
- Vad i bilden har du inspirerats av och varför?
- Beskriv din idé till barnrummet (sälj in ditt föremål)
- Varför passar just ditt föremål i ett barnrum?
- Varför har du valt att använda just det materialet och den tekniken i ditt föremål?
Undervisningsstöd: Formge till ett barnrum
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Bedömningsmatris: Formge till ett barnrum
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|