- Snabbfakta
- Fulmonster
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Trikåtyg, knappar, broderigarn m.m.
- Uppgift
I denna uppgift får eleverna utlopp för sin kreativitet. Eleverna skall formge och framställa ett fulmonster som de även skall hitta på en bakrund till. Vem är detta fulmonster, var bor monstret, vilka egenskaper har den och hur ser man det?
Eleverna kommer att få prova på att sy i trikåmaterial.
- Förberedelser
Om ni vill ha in lite återbruk i detta projekt kan ni låta eleverna ta med sig olika kläder som är gjorda av trikåtyger till första lektionen.
Annars tycker jag att man skall köpa in:
- Olika trikåtyger (enfärgade och mönstrade)
- Knappar
- Olika pärlor
- Garn i olika färger
- Bomullsgarn att brodera med
- Spetsiga broderinålar
- Trikånålar till symaskinen
- Filttyg
- Elevuppgift
- Fulmonster
Du får lära dig:
- Hur man gör en tydlig skiss
- Om trikåtyg
- Om materialet bomull
- Vilken betydelse dina material och färgval har för ditt slöjdföremål
- Hur man kan dekorera ett monster
- Att redovisa muntligt om ditt fulmonster
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Er uppgift blir att formge och framställa ett fulmonster i trikå tyg. Ni skall redogöra för vilka egenskaper ert monster har och ge honom/henne ett namn. Ni skall skissa upp ert monster och välja material och tekniker ni vill jobba med.
Ni skall vara noggranna i ert arbete och hela tiden fråga er själva- är detta det bästa jag kan eller skall jag göra om?
Ni skall efter avslutat arbete redovisa i grupp och berätta muntligt om ert fulmonster och hur ni har arbetat.
Jag vill att ni lämnar in:
- Er skiss med val av material, tekniker samt mått
- Ert formulär där ni förklarar vem ert fulmonster är
- Ert färdiga monster
- Er muntliga redovisning
Undervisningsstöd: Fulmonster
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Tips på en bra bok att få inspiration ifrån är Fulmonster korsstygn, ful design och fint pyssel
av David Klüft Frimark - Pernilla Klüft - Roland Larsson.
Ni hittar även bra tips på fuldesign.
Inspirationsfilm
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart/genomgång av uppgiften
- Skissa på mitt fulmonster
- Vilka egenskaper ska mitt fulmonster ha
- Namn
|
v.2
|
Genomgång
- Gör ett mönster/klipp ut i tyg
- Trikåtyg, materialet bomull
|
v.3
|
Genomgång
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
Genomgång
- Stoppa med vadd
- Sy för hand
|
v.9
|
Redovisning muntligt inför klassen
|
Bedömningsmatris: Fulmonster
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|