- Snabbfakta
- Grytlapp och skärbräda (4-6)
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2 x 5 v.
- Material
- Bomullstyg och furuträ
- Uppgift
Eleven får formge en mindre skärbräda i furu med ett inslag av ett annat träslag. Till denna gör eleven en grytlapp i lappteknik som gärna ska kopplas samman med skärbrädans form. Ett exempel är att arbeta med enklare geometriska former och då gärna i sammarbete med matematikämnet.
Poängtera gärna att en del av materialet som används kommer från återbruk ifrån de olika slöjdsalarnas spillmaterial.
Då kommer man in på detta med återvinning vilken är en miljöfråga och bidrar till en hållbar utveckling.
Hållbar utveckling: Film
- Förberedelser
Prata geometri med matteläraren för att ta reda på elevens förkunskaper.
Furuträ, ett något mörkare träslag och tyg till lappämnen.
- Elevuppgift
- Grytlapp och skärbräda (4-6)
Du får lära dig:
- Skissa
- Limfog, limma
- Bearbeta och ytbehandla
- Om furu och ett annat träslag
- Om fiberriktning
- Sy på symaskinen
- Lappteknik, kombinera färger och materiallära
- Lösa en utmaning (t.ex. en upphängning)
- Samarbeta med ditt textilföremål. (form, färg/nyans,)
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska få tillverka en grytlapp i lappteknik och en tillhörande skärbräda i furuträ.
Båda föremålen ska ha en geometrisk form som t.ex. en romb, triangel,kvadrat eller rektangel.
Vi ska undvika runda former då dessa är svårare att sy.
Utmaningar att tänka på:
- Föremålen ska ha en geometrisk form
- De ska vara av god kvalitet.
- Man bör tänka på att man ev. ska kunna hänga upp föremålen efter användning
Undervisningsstöd: Grytlapp och skärbräda (4-6)
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Vi startade arbetsområdet med att hela klassen satt och skissade fram olika geometriska former som de lärt sig i matematiken.
Vi berättade att i deras formgivning/uttryck av både grytlapp och skärbräda så skulle de utgå från dessa geometriska former och
gärna koppla samman dem i båda föremålen.
Vi pratade om att kunna använda sig av spilltyger och trälister från gamla trädgårdsmöbler till de olika föremålen.
På så sätt blir det återvinning vilket gynnar miljön via återvinningen.
Vi lade även till som en utmaning att man skulle kunna hänga upp föremålen på något sätt. Fundera på hur?
Vid första lektionen tillsammans bestämde oss för en arbetsgång liknande denna:
- Kom tillsammans överens om målet
- En första skiss
- Kamratvärdering - förändringsförslag från en kompis. Här kan varje elev få skriva ner en förändring på kompisens skiss som kan beaktas.
Det kan vara mindre känsligt att göra det om det är anonymt så man kan därför lotta ut skisserna som ska värderas.
- Bearbeta skissen utifrån ev. nya förslag
- Lärarfeedback - Vart är eleven på väg? - Hur långt har eleven kommit?
- Hur kommer eleven vidare mot målet? Läraren ger sin kommentar på den skiss eleven valt.
- Slutför skissen efter lärarens feedback
- (Bedöm)
Bedömningsmatris: Grytlapp och skärbräda (4-6)
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|