- Snabbfakta
- Grytlapp och skärbräda (7-9)
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En termin
- Material
- Valfria textila material och olika träslag
- Uppgift
Eleven får tillverka en grytlapp i textilt material och en skärbräda i trä.
De båda föremålen ska ha en tydlig gemensam nämnare i formgivning och tema.
Man ska alltså kunna se att de hör samman på något sätt. (Röd tråd/koppling)
Dessutom försöker eleven utmana sig i tekniker och uttryck mot ett fint resultat.
Tankar och reflektioner med bilder förs kontinuerligt i en digital loggbok. (t.ex. Grupprummet här i portalen)
- Förberedelser
Erbjud olika träslag för olika tekniker och utseende.
Sidomaterial: plåt, läder/laskremmar, rep, smidesjärn, dekorspik
Inspirera genom att visa olika tekniker som applikation, broderi, textilfärgning, intarsia, smide m.m
Ägg & Bacon Naturtema Bikupan
- Elevuppgift
- Grytlapp och skärbräda (7-9)
Du får lära dig:
- Skissa och formge
- Vad är ett tema och en röd tråd mellan 2 föremål
- Limfog, limma
- Bearbeta och ytbehandla
- Sy på symaskinen
- Lappteknik, kombinera färger och materiallära
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska tillverka en grytlapp i textilt material och en skärbräda i trä.
De båda föremålen ska ha en tydlig gemensam nämnare i formgivning och tema.
Man ska alltså kunna se att de hör samman på något sätt. (Röd tråd/koppling)
Du ska föra en digital loggbok genom processen som läraren sedan kan bedöma.
Du kan själv välja tekniker och tillsätta kompletterande material i mindre mängd
för att i slutändan kunna uppvisa ett spännande resultat med kvalitet.
Viktigt är att anpassa ditt arbete och svårighetsgrad efter den tid du har.
Ex. Sverige Ex. Universum
Undervisningsstöd: Grytlapp och skärbräda (7-9)
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Vår idé var att eleverna skulle kunna gå mellan slöjdsalarna och själva välja var de ville lägga mest tid.
Givetvis var de tvungna att tillverka både en skärbräda och en grytlapp men de kunde välja att lägga mest krut där de
kände att de kunde prestera bäst.
Vi började med en mycket ingående presentation, med alla elever tillsammans där vi noggrant pratade om detta med ett tema i arbetet.
Hur kan man hitta en röd tråd i sitt formspråk och personligt uttryck?
Man kunde ju "enkelt" välja temat frukter t.ex. och forma en skärbräda som ett päron och en grytlapp som en citron med olika gula nyanser i
någon form av lappteknik. Ett mer abstrakt tema kunde vara fred eller integration och utifrån det forma sina föremål i textila färger, symboler,
kända visdomsord eller i en teknik som kanske symboliserade en folkgrupp.
Bara eleven kunde motivera och förklara sina val och tankar så kunde de välja fritt. Detta gjorde de löpande i en digital loggbok som t.ex Grupprummet här i portalen.
Vi bestämde att halva gruppen var tvungna att arbeta i varsin sal de första tre veckorna så att det inte blev kaos i en av salarna direkt.
Nu fick vi en lugnare start och därefter kunde de välja var de ville gå. Viktigt kan vara att sätta upp delmål dit de siktar på att nå efter ett
visst antal lektioner. Det kan lätt annars bli att tiden springer iväg för att man lägger för mycket tid på detaljer.
Ingen fick börja det praktiska arbetet förrän de hade presenterat en godtagbar idé.
Vi tipsade dem om att utgå ifrån sin nivå i svårigheter men ändå utmana sig med något extra.
Vi lärare hade sedan även en sittning strax efter halva tiden där vi tittade över så att alla eleverna var på banan så att de skulle hinna med uppgiften.
Vi kände efter arbetsområdets slut att för en gång skull fick alla fina föremål som kunde användas i hemmet. Alla tog hem sina arbeten!
Bedömningsmatris: Grytlapp och skärbräda (7-9)
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|