- Snabbfakta
- Hårspänne
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 1-2 v.
- Material
- Läder 2,5 - 3 mm tjockt
- Uppgift
Eleven designar en egen form till ett hårspänne som hen relativt enkelt kan dekorera på olika sätt.
- Förberedelser
Har man naturellt vegetabiliskt garvat läder kan man färga det i vilken färg man vill.
Verktyg: Huggpipor och tillval av färg, laskremmar, nitar och bokstavspunsar.
- Elevuppgift
- Hårspänne
Du kan själv designa en form till ett hårspänne och dekorera på olika sätt.
Det finns ett idéblad att följa som stöd i processen.
Undervisningsstöd: Hårspänne
Olika sätt att dekorera i läder finns under Övrigt stöd.
För övrigt är uppgiften relativt enkel att utföra. Vill man så kan man i lind tälja sin egen pinne.
Bedömningsmatris: Hårspänne
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|