För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven ska framställa två föremål. Ett i mjukt material och ett i hårt material.
De båda föremålen ska ha en koppling eller en så kallad ”röd tråd” mellan sig.
Fundera på vad en s.k. röd tråd är och hur kan en koppling mellan två föremål vara mer eller mindre fyndig?
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska skapa två föremål. Ett i mjukt material och ett i hårt material.
De båda föremålen ska ha en koppling eller en så kallad ”röd tråd” mellan sig.
Det kan vara symboler, färger, varumärken, känslor, personliga kopplingar eller kanske någon fysisk likhet. Försök att vara kreativ och komma på en fyndig sådan koppling!
Du kan välja hur mycket tid du vill arbeta i respektive slöjdart bara du lämnar in båda föremålen i tid.
Kan du hitta kopplingen mellan ett äpple och en I-phone?
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
I detta arbetsområde kan en modell vara att ge eleverna 10 eller 12 veckor där de kan röra sig fritt mellan textilslöjden och trä- och metallslöjden.
Det behöver nödvändigtvis inte betyda att man måste vara halva tiden på båda slöjdarterna utan man tar tid där man behöver den bäst. Huvudsaken är att man är klar inom utsatt tid.
Vi vill i uppgiften värdesätta den röda tråden, kopplingen mellan föremålen eller den fyndiga tanken om man så vill.
Vi vill få eleven att tänka längre och ännu kreativare än vad som gjorts innan.
När en elev ska koppla ihop de båda föremålen så ligger det nära till hands att många tänker t.ex. ”Fotboll och fotbollssko ” eller kanske
”I-phone och I-phonefodral”.
Dessa kopplingar är rätt så givna och kräver inte så mycket kreativitet från eleven.
Jag vill utmana eleverna till att tänka fyndigare än så.
En bättre koppling skulle istället kunna vara:
Fotbollssko och röda/gula kort (här tänker eleven förbi den ”givna” fotbollen.)
I-phone och ett äpple (I-phone och företaget Apple)
Hjärta och en nyckel (nyckeln till ditt hjärta) o.s.v.
Annan kreativitet som kan prioriteras vid bedömning kan vara att eleven är ensam om just sin idé. Ibland har fler elever samma idé och det ligger nära till hands att tro att de sneglat på varandra under planeringen.
Ge dem tipset att titta/fråga runt om vad kompisarna tänker göra så att de helst får vara unika med sin koppling mellan föremålen.
Det handlar ju lite om entreprenörskap och vem vill ta efter någon annans idé?
Förutom en god idé är det viktigt hur man framställer sin idé i föremålen. Inte bara att idén är fyndig i sig själv. Ett löv t.ex. kan ju tillverkas textilt i en mängd olika tekniker,i träfanér, tunn plåt eller varför inte böja lite bonoplex med en varmluftspistol. Värdera elevens idérikedom!
Bestäm att eleverna får första lektionen till att enbart planera så har ni lärare sedan en vecka på er att ta fram lämpligt grundmaterial till varje elev. Då kan alla börja samtidigt vid lektion två och ni kanske slipper köerna som annars bildas när du ska ta fram material under pågående lektion.
Erfarenheten har också visat att det är viktigt att begränsa storleken på elevens föremål. De vill gärna skapa stort!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |