- Snabbfakta
- I filmens värld
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- Hel termin
- Material
- Beror på val av material för eleverna
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att ni slöjdlärare, tillsammans i båda slöjdarterna, samarbetar utifrån samma tema - "I filmens värld".
Eleverna skissar på 2 olika slöjdföremål i olika material och tekniker som inspirerats utifrån samma film/tv serie.
Ni slöjdlärare väljer sedan vilket föremål som elevens ska framställa av de 2. (eleven placeras därmed i en av slöjdsalarna tills arbetet är färdigt) Syftet med att ni slöjdlärare väljer är att eleverna skall lära sig att arbeta mot en kund.
En arbetsmodell som kan vara bra att ha som erfarenhet inför arbetslivet framöver.
- Förberedelser
Inget speciellt!
- Elevuppgift
- I filmens värld
Du får lära dig:
- Att arbeta utifrån ett bestämt tema och formge i olika material
- Någon form/former av hantverksteknik/tekniker (beror på vad eleverna väljer)
- Att göra moodboards och varför man gör dessa
- Att utvärdera på ett bra sätt
- Slöjdord och begrepp
- Följa beskrivningar
- Om olika material
- Sätta ord på sin inspiration
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift
Ni ska inspireras av en film/tv serie. Utifrån inspirationen skall ni formge två slöjdföremål i valfria tekniker. Ett i mjuka material och ett i hårda material. Ni skall sedan med era skisser sälja in era ideér för oss lärare på bästa sätt, därefter skall vi lärare välja ut bästa genomtänkta och fungerande idé. Denna idé skall sedan framställas och på så sätt får ni en känsla hur det är att arbeta mot en kund. Ni skall lämna in en moodboard där ni redovisar er inspiration med bilder. Ni skall även dokumentera er slöjdprocess i en loggbok, lämna in ert färdiga slöjdföremål i tid och ta ansvar för en bra planering av ert arbete.
Ni ska till sist utvärdera er slöjdprocess i form av en rapport.
Vi vill att ni lämnar in för bedömning:
- Två skisser (en för mjuka material och en för hårda material) med alla val av material och tekniker
- En moodboard (digitalt eller klipp och klistra)
- Dokumentation över er arbetsprocess
- Ett slöjdföremål
- Skriftlig utvärdering i form av en rapport
Undervisningsstöd: I filmens värld
Förmåga att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll åk 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
När vi har haft detta tema har vi haft tre lektioner tillsammans med hela gruppen för att eleverna skall få möjlighet att prata med båda slöjdlärarna samt att eleverna får höra samma information.
Lektion 1 - Uppstart - berätta om uppgiften, vad som skall bedömmas, vad som skall lämnas in, upplägg mm + skissa
Lektion 2 - Skissa - kamratrespons
Lektion 3 - Genomgång moodboard - Skisser skall lämnas in (en skiss i mjuka material och en skiss i hårda material)
Lektion 4 - Vi lärare har delat upp eleverna i vilken slöjdsal eleverna skall vara i.
Om man skall beställa material gör jag det här.
Veckoplanering
|
v.1
|
Uppstart - Uppgift + PP + förklara progressionen i betygskriterierna + skiss
|
v.2
|
Skissa
|
v.3
|
Skisser lämnas in
Genomgång - moodboard
|
v.4
|
Eleverna börjar i respektive sal.
|
v.5
|
Moodboards skall lämnas in!
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
Självutvärdering – mitt i terminen
|
v.10
|
Samtal - feed back |
v.11
|
|
v.12
|
|
v.13
|
|
v.14
|
|
v.15
|
|
v.16
|
|
v.17
|
Skriva utvärdering i form av en rapport. |
v.18
|
Allt klart!
|
|
|
Bedömningsmatris: I filmens värld
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|