- Snabbfakta
- Identitet
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-9 v.
- Material
- Sömnad, textilt tryck, applikation, broderi
- Uppgift
Eleven skall efter givna mått formge och framställa en tygkasse, där de med hjälp av olika textila tekniker
visar sin identitet i kassens utseendet. Vem är ni!
- Förberedelser
Bra om ni har genomgång om applikation, textilt tryck med schablon och olika broderistygn.
Bra om ni har genomgång om vad collage är och hur man kan arbeta med det för att redogöra vart man hittat sin inspiration ifrån.
- Elevuppgift
- Identitet
Du får lära dig:
- Att göra ett kollage som beskriver din inspiration med bilder
- Olika textila tekniker, applikation, broderi och textilt tryck med schablon
- Att följa en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Ni skall efter givna mått formge och framställa en tygkasse där ni med hjälp av olika textila tekniker
visar er identitet i kassens utseende. Vem är ni!
Ni får använda er av valfritt material och jag vill att det ingår en ficka och två handtag. Ni får använda er av applikation, broderi, textilt tryck med schablon samt valfria tekniker till handtagen. Alla kommer att få tillgång till samma tydliga arbetsbeskrivning som ni skall följa.
Detta vill jag ha av er:
- Ett collage
- En tydlig skiss
- Din personliga tygkasse
- En rapport där du beskriver din tanke och din tolkning av inspiration.
Undervisningsstöd: Identitet
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Eleverna får använda sig av valfritt material och i designen skall det ingår en ficka och två handtag.
Eleverna får använda sig av dessa textila tekniker:
- Applikation
- Textilt tryck med schablon
- Broderi
- Valfria tekniker till handtagen
Alla kommer att få samma arbetsbeskrivning som ni skall följa.
Material:
Ytter och innertyg till kassen - enfärgat och mönstrat bomullstyg
Applikation - bomullstyg, vlisofix, transferpapper där man kan skriva ut bilder på från en dator
Broderi – bomullsgarn
Textilt tryck – textil färg, spraylim, schabloner utskrivna i vanligt papper från dator, broderi saxar till att klippa ut schablonerna med
Dekorationer – spets, knappar, band m.m. (beroende vad eleven vill ha)
Handtag – nylonband eller bomullsrep (makramé), bomullstyg, färdiga band
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart
Genomgång av pedagogisk planering, uppgift samt betygskriterie.
Visa olika inspiration
Genomgång – skiss
Skissa
|
v.2
|
Skiss + genomgång kollage
Läxa – skiss + kollage färdigt till nästa gång
|
v.3
|
Kamratrespons – Skiss + kollage
Klippa ut alla delar
|
v.4
|
Genomgång – applikation, textilt tryck och broderi
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Sy
|
v.7
|
Sy
Läxa till nästa vecka – rapportskrivning
|
v.8
|
Sy
Allt skall vara färdigt!
|
Du kan lätt söka på youtube efter arbetsbeskrivningar till en tygpåse eller en texilkass som eleverna kan följa.
Bedömningsmatris: Identitet
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|