Skriv ut

Undervisningsstöd: Jag lär mig symaskinen

Ni hittar instruktionsfilm hur man syr ett enkelt pennskrin här till vänster. Mallen till pennskrinet är ett A4 papper.

Innan eleverna börjar sy ska de planera sitt arbete genom att rita en skiss. Jag brukar vilja att eleverna redogör för:

- Hur ska pennskrinet se ut
- Vilka material har du valt
- Vilka tekniker kommer du arbeta med
- Måtten på pennskrinet

Förmågor att utveckla:

- förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och
hantverkstekniker,
- förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet
med arbetet.

Centralt innehåll i årskurs 4-6:

- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och
ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över
arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.