För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna kommer att få lära sig grunderna i hur man syr på symaskin och kommer också att ta ett symaskinskörkort. Moment som eleverna tränar på är:
- Trä symaskinen med övertråd och undertråd
- Spola
- Backa/fästa tråden
- Vända i hörn
- Sy raksöm
- Sy sicksack
- Lära sig sy rakt
- Sy på en enkel dragkedja
- Hur man lägger tyger räta mot räta
- Hur man tvärnålar
Elevernas första sömnadsprojekt på symaskinen blir att formge och framställa ett enkelt pennskrin. Eleverna planerar först sitt pennskrin och väljer material genom att rita en skiss.
Det du behöver göra är att skriva ut dokumenten och kopiera upp dem så att alla elever har ett häfte. Det är bra om du ser över symaskinerna så att de fungerar när eleverna börjar träna. Bra att eleverna får en positiv bild av symaskinen.
För att sy det enkla pennskrinet behöver du bomullstyg och dragkedja. Mina elever dekorerar även sina pennskrin med textilvinyl men man kan låta leverna göra textiltryck, applikationer eller dekorera på andra sätt.
Uppgift:
Ni kommer att få lärar er grunderna i hur man syr på symaskin. Er första sömnadsuppgift blir att sy ett enkelt pennskrin.
Ni kommer att lära er att:
- trä symaskinen med övertråd och undertråd
- spola
- backa/fästa tråden
- vända i hörn
- Sy raksöm
- sy sicksack
- sy på ett enkel blixtlås
- lägga tygerna räta mot räta
- tvärnåla
- planera ert arbete genom att rita en skiss
Ni hittar instruktionsfilm hur man syr ett enkelt pennskrin här till vänster. Mallen till pennskrinet är ett A4 papper.
Innan eleverna börjar sy ska de planera sitt arbete genom att rita en skiss. Jag brukar vilja att eleverna redogör för:
- Hur ska pennskrinet se ut
- Vilka material har du valt
- Vilka tekniker kommer du arbeta med
- Måtten på pennskrinet
Förmågor att utveckla:
- förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och
hantverkstekniker,
- förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet
med arbetet.
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och
ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över
arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |