- Snabbfakta
- Kaninhinder
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3 x 3 v.
- Material
- Furuträ och tyg
- Uppgift
Eleven tillverkar ett kaninhinder i furuträ och ett skynke i textilt material
- Förberedelser
Inte mycket. Lite furuträ, rundstavar eller träplugg och textilier. Läs idébladet för att förbereda dig mer.
- Elevuppgift
- Kaninhinder
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska tillverka ett kaninhinder genom att följa idébladet som arbetsbeskrivning. Försök att bidra till framställandet genom att föreslå egna lösningar på hur man tar sig framåt i arbetet. Inspireras av bilden men kopiera helst inte mönstret i skynket!
Undervisningsstöd: Kaninhinder
Här behövs inget extra stöd till läraren. Läs på idébladet om ev. svårigheter.
Bedömningsmatris: Kaninhinder
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|