- Snabbfakta
- Kläder
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Tidskrifter, mönsterpapper, mönster, olika textila material
- Uppgift
Eleven arbetar under hela terminen med projektet "Kläder".
Under projektet arbetar eleven med hela processen från moodboard (se Övrigt stöd) till färdigt plagg.
Även ett teoretiskt arbete ingår.
- Förberedelser
Till arbetet med moodboarden behöver du tidningar och tidskrifter, som eleverna kan klippa ur.
Det är bra att ha styvare papper i A3-format samt saxar, lim, pennor osv.
Bestäm vilken typ av plagg ni ska arbeta med. Ta fram/köp in mönster och material som passar.
Se gärna "Sweatshop" själv. Vi har valt den norska serien och visat episod 1, avsnitt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter filmen har vi arbetat med en uppgift från "Stilmedveten" som kallas "Fem plagg var", (se dokument.)
- Elevuppgift
- Kläder
Du får lära dig:
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
1 Moodboard
- Eleven gör en moodboard till sitt plagg
- Välj säsong: vår, sommar, höst, vinter
- Välj ett tema: t.ex natur, retro, blommor, fest
- Leta bilder till ditt tema: t.ex mönster, människor, siluetter, stämningsbilder, ornament, detaljer
- Placera bilder, lägg till färger och material
Moodboarden ska vara en summering av vilken känsla, inspiration, tema du vill förmedla.
2 Elevens plagg
- Skissa på hur ditt plagg ska se ut. Tänk på kopplingen till din moodboard, så att den blir tydlig.
- Välj grundmönster
- Vilka mönsterförändringar behöver du göra?
- Ta dina personliga mått och rita ditt mönster.
3 Mönsterutlägg och tillklippning
- Välj tyg och lägg ut ditt mönster
- Kontrollera om du behöver lägga till sömsmån innan du klipper ut.
4 Sömnad
- Sy ditt plagg! Använd skriftliga och muntliga instruktioner.
- Pröva och ompröva detaljsömnad innan du syr detaljer på ditt plagg.
5 Teoretisk uppgift
- Se filmen ”Sweatshop”
- Arbeta med skriftlig inlämningsuppgift som är kopplad till filmen.
6 Redovisning
- Redovisningen ska både vara muntligt och skriftligt. (Se dokument.)
Undervisningsstöd: Kläder
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
Visa och diskutera olika typer av moodboard, (se dokument. ) Hur kan man tolka moodboardens uttryck?
Vad vill avsändaren förmedla? Hur blir moodboarden tydlig?
Gå igenom de olika delarna i processen:
- Formgivning av personligt plagg
- Måttagning
- Rita mönster och göra mönsterförändringar
- Tillklippning
- Detaljsömnad
- Plaggsömnad
Be eleverna dokumentera sitt arbete, t ex med bilder. Det är bra att använda vid redovisningen.
Ang. den teoretiska uppgiften har vi valt att plocka in den under terminen, som ett avbrott i det praktiska arbetet.
Bedömningsmatris: Kläder
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|