- Snabbfakta
- Koppla tyg med ett konstverk
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Färglära
- Förmåga
- Reflektera över..
- Betygskriterier
- Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 1-2 v.
- Material
- Tygspill, färgpennor
- Uppgift
Uppgiften handlar om att komponera med färger.
Utifrån dokumentet med olika konstverk väljer eleverna ett lämpligt objekt.
Sedan väljs tyger från spillådan som färgmässigt passar till konstverket.
De kan t.ex. låtsas att de ska sy en kudde som ska passa till konstverket.
När de hittar tygbitar som passar, klipps små bitar som häftas fast i rutorna bredvid bilden.
- Förberedelser
Skriv ut konstverken med rutorna i färg. (se dokument och exempelbilder)
Förbered en genomgång om färglära, färgcirkeln och komplementfärger.
Ha mängder av spillbitar av tyg redo i en låda.
- Elevuppgift
- Koppla tyg med ett konstverk
Du får lära dig:
- Om färglära
- Om färgers betydelse när man formger olika slöjdföremål
- Att färgsätta slöjdföremål efter en inspiration
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer att få välja ett klassiskt konstverk utifrån olika inspirationsbilder.
Därefter ska ni välja tygbitar som ni tycker passar till konstverkets färgnyanser.
Ni kan t.ex. låtsas att ni ska sy en kudde i lappteknik som ska passa ihop med konstverket.
Därefter ska ni på pappret med konstverket häfta fast era tygbitar i de tomma rutorna
Undervisningsstöd: Koppla tyg med ett konstverk
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll åk 7-9
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
Detta kan vara en bra mindre uppgift när terminen nästan är slut eller när man måste sätta in vikarie. Eller så passar denna uppgift perfekt när eleverna arbetar med uppgiften Omarbeta ett konstterk.
Länktips:
Grundläggande färglära
Färgcirkeln
Bedömningsmatris: Koppla tyg med ett konstverk
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|