För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven designar och formger egna krokar som skruvas upp på ett bakstycke i trä.
Olika metaller i plåtform.
Verktyg: Guldsmedssaxar, nålfilar, graveringsverktyg, bokstavspunsar och kulhammare.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Du ska få formge, tillverka och dekorera dina egna krokar och sätta upp dem på en baksida av trä.
Följ gärna idébladet som stöd.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
Har man för tjock plåt kommer inte eleven att kunna klippa i den så lätt
samtidigt som en för tunn plåt ger en svajjigare krok.
Eftersom aluminium är mjukare och såldes lättare att arbeta i ska man kanske
välja den metallen om man vill ha en tjockare plåt.
Se idéblad för ytterligare stöd.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |