- Snabbfakta
- Läderarmband
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3 v.
- Material
- Läder 2,5 - 3 mm tjockt
- Uppgift
Eleven ska få lära sig grundläggande tekniker i området läder & skinn. Därefter
ska 2 armband tillverkas och i arbetet ska de inlärda kunskaperna visas upp och bedömas.
Länk till informatin om slöjdtraditioner och hantverk från olika kulturer finns under Undervisningsstöd.
- Förberedelser
För denna uppgift behövs: Veg.garvat naturfärgat läder 2,5 - 3 mm tjockt.
Läderfärg, kantskärare, tryckknappar, saxar, bokstavspunsar och huggpipor.
För mer underlag bör man läsa dokumentet om materiallära och kanske startpaket för att
få en bättre kännedom om området läder & skinn.
Idébladet ger också en bra beskrivning av en fungerande arbetsgång.
- Elevuppgift
- Läderarmband
Du får lära dig:
- Vad läder och skinn är och vad är skillnaden?
- Hur man använder olika verktyg inom området
- Olika tekniker som t.ex. att sy, göra mönster (punsa), färga och nita.
- Vad man bör tänka på när man skriver en bra utvärdering
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska först få lära dig grunderna i hur man arbeta i läder & skinn. Efter att ha övat på armband nummer 1 ska du färdigställa ytterligare minst ett armband som du lämnar in för bedömning.
Undervisningsstöd: Läderarmband
Förmågor att utveckla
-
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker,
-
Förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Hur skulle man då kunna starta upp området Läder och skinn med en slöjdklass?
Jag kan föreslå ett sätt att arbeta på så att alla får en grund att luta sig emot.
En grund som är nödvändig för att senare kunna gör lite mer avancerade val i läderfloran.
För att eleverna ska lyckas med sitt första arbete och att inspirationen blir optimal föreslår jag följande undervisningsmodell.
En modell som jag själv använder mig av med framgång. Mitt förslag gäller för alla åldrar.
1. Ta fram materialet och berätta lite om ifrån vilka djur skinnet kommer. Vad är skillnaden mellan just läder och skinn?
Understryk att det är ett ganska dyrt material som ni ska arbeta med.
2. Vi gör släta armband. Det brukar vara populärt, relativt lätt och eleverna kan välja mellan flera olika dekorationstekniker. Inspirera med att visa ett antal varianter där man kan se laskning, färgning, bokstavspunsning etc.
Jag talar direkt om att man inte blir färdig på en lektion. Det brukar dra ner det hetsarbete som annars kan uppstå!
3. Jag skär själv upp ett antal remsor med läder (2,5-3 mm) och delar ut. (De bör vara breda nog att kunna punsa bokstäver på.)
Samla alla och visa hur man mäter remmen runt handen, klipper och använder kantjärnet och till sist hur man fuktar och punsar i lädret. Därefter kan eleverna sprida sig på de olika verktygen så man undviker kö. Här ska du ha kopierat upp idébladet armband som eleverna nu kan följa.
4. Samla dem senare igen och visa hur man tar hål och slår ihop tryckknappar och nitar. Köp in minst två uppsättningar
tryckknappsverktyg. Låt dem därefter arbeta vidare med hjälp av idébladet.
5. Samla till sist alla elever och gå igenom färgning. Lägg vikt vid att använda skyddskläder! Fortsätt med vaxning och
infettning och låt sedan eleverna avsluta sina arbeten.
Bedömningsmatris: Läderarmband
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|