- Snabbfakta
- Läderburk
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6 v.
- Material
- Vegetabiliskt garvat, naturellt läder (detta möjliggör egen färgning och mönstring i materialet.) 1,7 – 2,5 mm tjockt. (ytterligare material och verktyg, se film)
- Uppgift
Eleven ska få lära sig grundläggande tekniker i området Läder & skinn.
Därefterfår eleven tillverka sin burk i valfri design.
- Förberedelser
Se över vilka verktyg som behövs för att grundläggande kunna arbeta med läder och skinn. Se gärna filmen om hur man tillverkar en burk och tillhörande tekniker.
- Elevuppgift
- Läderburk
Du får lära dig:
- Materialkunskap. Vilka miljöval man kan göra och hur bidrar man till en hållbar utveckling?
- Hur man använder olika verktyg inom området
- Olika tekniker som t.ex. att sy, punsa (göra mönster), färga och nita samt hur man kan dekorera och sätta en egen prägel på burkens utseende.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska först få lära dig grunderna i hur man kan arbeta i läder och skinn. Efter att ha övat ska du färdigställa en burk i läder utifrån egen idé på form som du lämnar in för bedömning.
Du planerar genom att tänka ut vad du kan tänkas använda burken till. Ska den vara till pennor, mynt, bestick, tärningar eller annat?
Därefter räknar du ut hur hög den behöver vara och av ett styvt pappersark tillverkar du sedan en prototyp. Försök inspireras av lärarens bilder på olika kreativa lösningar i form och t.ex. sömnad. Ta sedan och utveckla idéerna så att du kan sätta ditt eget uttryck på burkens utseende.
Undervisningsstöd: Läderburk
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
I uppgiften ska eleven få grundläggande kunskaper i att arbeta med läder och skinn.
Därefter får eleven skissa på en burk och gärna till ett specifikt ändamål som pennor, godis eller andra mindre saker. Bäst är att klippa ut formen i ett styvt papper som böjs till en burk.
Använd sedan detta papper till att placera på lädret. Klipp eller skär ut ytan.
Gå igenom grundteknikerna innan uppgiften påbörjas. (se filmer eller idéblad)
Diskutera därefter hur man kan uttrycka sig kreativt på en enkel burk?
Det finns en mängd olika sätt. Man kan använda färg, punsar, hål, nitar, dragkedja, två burkar i en, träbotten el. läderbotten, laskremmar och lintråd.
Nu får eleven försöka att tänka ut och föreslå i vilken ordning de olika momenten bör utföras. När färgar man? När mönstrar man? Ska man sy/laska ihop burken innan man gnider in den med läderfett? Låt eleven själv ge förslag innan du löser situationenJ
För uppgiften behövs 2,5 - 3mm vegetabiliskt naturfärgat garvat läder. Detta för att kunna mönstra och färga materialet. Dessutom kan det vara bra att här jämföra med cromgarvat läder/skinn och nackdelar med cromgarvning. Kunskaper som eleven sedan kan ta upp i det personliga värderingsunderlaget som är ett av tre betygskriterie som bedöms i denna uppgift.
Vidare är grundläggande verktyg, färger, och material som laskremmar, sadelmakartråd, nitar, bra att ha till hands. Ju fler alternativ till att uttrycka sig desto bättre.
(Se avdelning Läder & skinn- startpaket 1 och 2)
Bedömningsmatris: Läderburk
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|