- Snabbfakta
- Luftmaskburk
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Virka
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 4 v
- Material
- Garn, virknål, burk, tjockare tyg till kant
- Uppgift
Eleverna ska virka ett luftmasksnöre som sedan limmas på en burk (konserv eller glas) och dekoreras med tyg, pärlor, paljetter etc.
- Förberedelser
Samla ihop och ha ett lager av burkar i olika former och material (glas, metall, plast etc)
Restgarner av olika kvalitete och storlekar samt virknålar.
Visa gärna med en egen burk.
- Elevuppgift
- Luftmaskburk
Du får lära dig:
- Virka luftmaskor
- Att följa en enklare instruktion
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska under 2-3 veckor tillverka ett luftmasksnöre till en pennburk.
Denna ska du sedan limma på en burk som kan vara av metall, glas, kartong, plast eller annant som du kan hitta.
Den färdiga burken kan dekoreras med tyg, pärlor, paljetter m.m.
Undervisningsstöd: Luftmaskburk
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Detta är en bra start och slutuppgift där eleverna får prova på tekniken virkning. De får träna koordinationen med att få tråden med på virknålen igenom öglan och få till ett så jämnt snöre som möjligt.
Virkningen tar olika lång tid för eleverna att förstå så jag går runt till eleverna och hjälper dem en till en tills de flesta är igång med tekniken. Första lektionen ska alla försöka virka med virknål medan jag låter vissa elever efter ett tag få virka luftmaskor med fingarna utan virknål för att alla ska få ett snöre till sin burk.
Jag har haft uppgiften tidsbegränsad så att sista lektionstillfället bara har bestått av att limma och dekorera sina burkar och eleverna som blivit helt klara har fått prova på att virka fasta maskor.
Jag visade eleverna denna film och lät de elever som behövde se den mer än en gång få låna slöjdens iPad
Film: Luftmaskor
Bedömningsmatris: Luftmaskburk
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|