- Snabbfakta
- Metallfigur 7-9
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Kallbockning
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Plattjärn 15 x 2 mm
- Uppgift
Eleven formger, böjer och bockar plattjärn till en figur med egen form.
Denna kan användas till ett grytunderlägg eller bara som prydnad om man så vill!
Syftet är att lära sig att arbeta i grövre metall och även lite fakta om materialet järn.
Uppgiften kan utvecklas till att man även tillverkar ett underlag att stå på eller ett
föremål som svärd, hatt, eller kanske metspö?
- Förberedelser
Plattjärn 15 x 2 mm
Kallbockningsmallar (se bild i undervisningsstödet.)
Popnitar + popnitstång
Grov hammare/släggor
Pelarborrmaskin
Ett antal skruvstycken
Se filmen!
.
- Elevuppgift
- Metallfigur 7-9
Du får lära dig:
- Att skissa fram olika rörelsefigurer
- Att bocka och böja plattjärn
- Att nita med popnit.
- Lite om järn i olika format och former
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Vi tittar tillsammans på hur man kan skissa fram olika figurer utifrån en lämplig storlek.
Du får mäta hur mycket plattjärn du kommer att behöva och därefter såga upp ditt material.
Du kommer sedan att få borra hål med pelarborrmaskinen inför kommande nitning.
Därefter bockar och böjer du din figur efter din mall och sedan nitar du ihop delarna.
Dokumentera ditt arbete genom att ta bilder under processen och skriv lite om vad du gjort.
Detta gör du fortlöpande i en blogg i det digitala programmet Grupprummet.'
Undervisningsstöd: Metallfigur 7-9
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker samt begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
:Detta är ett bra arbetsområde för att få känna på lite grövre metallmaterial. Jag har gjort uppgiften med år 6 och år 8.
Vi började med att titta på denna film om stål.
När det gäller de yngre så är det svårt om man inte tänker på följande:
Låt dem inte formge för komplicerade former. Håll det enkelt! (färre bockningar) Det var markant svårare för 6:orna än för 8:orna!
För alla åldrar underlättar följande:
Se till att ha så många skruvstycken som möjligt då det annars blir långa köer vid bockningsmomentet.
Erbjud gärna många tyngre hammare/slägghammare vid bockningen.
Var noggrann med att bocka åt rätt håll så att man slipper bocka tillbaka vilket är jobbigt!
Var noggrann med att slå körnslagen i mitten på plattjärnet för annars passar hålen dåligt inför nitningen.
Huvudet är lite knepigt och får justeras lite efter böjningen.(se filmen)
Vi spraymålade figurerna i slutet vilket nog var det eleverna tyckta var roligast:)
Häng en tunn tråd i huvudet, häng upp och spraya lite på håll. Häng sedan upp för torkning. (Se bild på lämpligt förfarande)
Kallbockningsmallar till att forma figurens huvud.
Bedömningsmatris: Metallfigur 7-9
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|