För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna syr en liten Mexikansk dödskalle i filttyg. Jag använder mig av vinyltryck för att dekorera dödskallen, som jag skriver ut i Silhouette Cameo. Men man kan dekorera på andra sätt. Först ritar eleverna en skiss och väljer hur just deras dödskalle ska se ut.
Eleverna tränar på att rita skiss, nåla, klippa och sy langettstygn.
Du kan förbereda att ha en genomgång vad Dia de los Muertos är och hur man firar detta i Mexiko.
Skriv ut mallar som ni hittar här till vänster. Ta fram filttyg och saker att dekorera med. Jag använder mig av textilvinyl som jag skurit ut i Silhouette Cameon. Man kan låta eleverna klippa ut i textilvinyl som man sedan pressar på eller låta eleverna dekorera med olika stygn eller limma och sy på filttyg.
Uppgift:
Ni ska framställa en liten filtfigur som föreställer en Mexikansk dödskalle. Ni kommer att arbeta i filttyg och lära er att sy langettstygn.
Vi tränar på:
- rita en skiss och plnera ditt arbete
- klippa
- nåla med knappnälar
- sy langettstygn
Jag lägger även en bild som ni kan använda som skärmall här till vänster. När ni lägger in bilden i Silhouette Cameo får ni se till att bildens storlek inte är större än höjd 9 cm och bredd 8 cm, annars passar den inte i mallen.
Jag brukar visa trailern till filmen COCO som inspiration.
Förmågor att utveckla:
- förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och
hantverkstekniker,
Centralt innehåll i årskurs 1-3:
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |