- Snabbfakta
- Min framtid
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 10-15 v.
- Material
- Linnetyg och lingarn eller bomullsgarn
- Uppgift
Eleverna kommer att abeta med tekniken broderi och gör en tavla med ett motiv där de använder sig av temat
”Min framtid”. Eleverna får brodera med vilka stygn de vill men gärna fler än 3 olika stygn.
De bestämmer själv formen och måttet på tavlan. I slutet av arbetet skall eleverna skriva en slöjdrapport över sitt arbete.
- Förberedelser
Detta är en bra uppgift att ta hjälp av Studie- och yrkesvägledaren på skolan. Man kanske kan ha ett sammarbete i samband med info. inför gymnasiet.
- Elevuppgift
- Min framtid
Du får lära dig:
- Olika broderistygn
- Att visa sin inspiration med bilder i ett collage
- Historiskt om tekniken att brodera
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Jag vill att ni arbetar med tekniken broderi och gör en tavla, med ett motiv där ni använder er av temat ”Min framtid”.
Ni får brodera med vilka stygn ni vill men gärna fler än 3 olika stygn.
Ni bestämmer hur stor tavlan skall bli och väljer även färger på väven som ni broderar på och färger på garnet ni broderar med.
Jag vill ha:
- Skiss på er idé
- Collage (klipp och klistra eller ett digitalt collage)
En samling av bilder som beskriver din inspiration
- Genomfört broderi
- Reflektion över hur arbetet har gått.
(en slöjdrapport)
Undervisningsstöd: Min framtid
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Eleverna skall lämna in:
- Skiss på sin idé
- Collage (klipp och klistra eller ett digitalt collage)
En samling av bilder som beskriver din inspiration
- Genomfört broderi
- Reflektion över hur arbetet har gått.
(en slöjdrapport)
Du kan även visa denna inspirations film som visar olika tekniker inom broderi.
Eleverna skall kanske prova på olika stygn först innan de bestämmer sig för vilka stygn de vill arbeta med.
Jag brukar låta eleverna göra en provbit med ca 5-7 olika stygn.
Det finns ett kapitel i serien Kvalitet som handlar om en kille som broderar korsstygn med spelmotiv.
Den kan man visa som en intro. Du hittar filmen här.
För att se olika stygn kan ni söka på youtube efter inspiration.
Du kan även visa denna inspirations film som visar olika tekniker innom broderin.
Bedömningsmatris: Min framtid
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|