För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får tillverka ett skrin och ge detta en personligt prägel genom olika uttryckssätt.
Grundmaterialet är trä men kan kompletteras med andra material.
Hyvlat furuvirke 95 x 12 mm. Olika material för att kunna iscensätta elevers olika sätt att uttrycka
sig personligt i skrinet.
Se även filmen om Olika lock för att kunna inspirera.
Du får lära dig:
Du kommer bedömas i:
Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska få tillverka ett skrin där läraren bestämmer vilka mått du bör hålla dig inom.
Vidare kommer du att få sätta en personlig prägel på skrinets utseende genom att olika
uttryck som du själv, eller med lärarens hjälp, tar fram.
Det kan man göra på en mängd olika sätt i en mängd olika material. Locket erbjuder
kanske den bästa ”platsen” genom att man kan formge och stänga ett skrin på så många olika sätt.
Kanske blir locket en trädgård, en swimmingpool eller varför inte en fotbollsplan?
Titta på lärarens exempel eller på foton där du kan inspireras.
Försök dock att själv bidra med så mycket som möjligt utan att ta efter någon annans idé.
Kanske tar du med något roligt hemifrån som du kan fästa på ditt skrin?
Lycka till!
Förmågor att utveckla
Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
I denna uppgift kommer eleverna tillverka ett skrin där stor vikt läggs vid att kunna sätta ett tydligt personligt uttryck på skrinet. Huvudsyftet med uppgiften är inte det praktiska görandet av skrinet utan förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet.
OBS! Här måste läraren vara tydlig med just syftet och se till att alla förstår det. Givetvis är hantverket också viktigt men i denna uppgift endast ett ”verktyg” för att utveckla ovan nämnda förmåga. Kursplanen säger att det handlar om att ”utforma egna slöjdföremål på ett personligt sätt- i riktning mot att utveckla ett framtida personligt formspråk”. Diskutera vad ett uttryck innebär. Vad är ett personligt sådant? Jag har märkt att vissa elever gärna stannar vid att enbart måla en favoritfärg eller kanske endast bränna in ett namn på skrinets lock. Hur kan man få dem att utveckla det?
Jag tänker att man präglar/utformar skrinet efter något som är betydelsefullt i ens liv. Former, färger familj, kompisar, intressen, boende, åsikter, drömmar etc. Därefter kan man kanske gå in på hur man kan överföra det på ett skrin. Låt eleven förstå att man kan arbeta tredimensionellt, miljötänk, återvinningstänk eller kombinera med andra material etc. Varför inte ta med något hemifrån som kan tillföra det där lilla extra.
Låt lektion nr 1 enbart bli ett pass då ni skissar och får ner alla idéer på papper så man inte glömmer av de goda tankarna? Jag öppnar upp deras tankevärd genom att berätta om olika material som finns att tillgå och jag visar olika sätt att arbeta med lock (se foton med olika lock)
Givetvis är också de praktiska delarna viktiga att ta tillvara. Du har i uppgiften ypperliga möjligheter att kunna lära ut hanterandet av en mängd metoder, tekniker och verktyg. Bestäm själv!
Arbetet kan ta upp till en hel termin och därför finns här som förslag att bedöma hela 5 betygskriterie.
Mitt förslag
På min skola behöver vi i stort sätt en hel termin till denna uppgift där vi brukar arbeta i furu.
Lär ut till eleverna hur man ritar en enklare ritning med längdmått, breddmått och höjdmått. Storleken får du som lärare begränsa. Eleven får räkna ut hur lång bräda de behöver till sina fyra sidor. Därefter får de såga den ohyvlade brädan + några extra cm. Jag brukar sedan hyvla en plansida och en kantsida. Det ger ett rakt och jämnt utgångsläge för att använda strykmått och vinkelhake. Nu får eleven med strykmåttets hjälp rita breddmått och därefter hyvla. Sedan mäter man ut hur långa sidorna ska vara för att därefter i geringssågen kapa upp dem. Se nu vidare på teknikbladet för skruvförband hur man kan sätta ihop skrinet (man kan ju även rita, borra och försänka innan man limmar). gå till ÖVRIGT STÖD och sök på skruvförband (det finns sid 1 och 2)
Vidare brukar de få såga en bit plywood som sedan limmas som botten (såvida de inte har andra egna förslag). Vi har dessförinnan jämnat till lådans undersida så att den är plan att limma på.
Nu börjar det roliga arbetet med att praktiskt åskådliggöra det tänkta planerade uttrycket. Det mesta av det kommer förmodligen att synas i locket och här ska det finnas olika träslag och material tillgängligt.
Lycka till!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |