- Snabbfakta
- Mode historia 1900-talet och fram
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 1-3 v.
- Material
- Papper, penna, färgpennor
- Uppgift
Här får eleverna en genomgång av modets historia från sekelskiftet till idag. Efter genomgången designar/formger eleverna ett plagg där de hittar inspiration ifrån något valfritt årtionde. Efter skissandet skriver eleverna sin egen idé/omarbetning. Detta är en mer teoretisk uppgift som också passar bra som vikarieuppgift. Man kan bredda uppgiften låta eleverna arbeta med att skapa ett collage över ett visst årtionde eller sy ett plagg som inspirerats av ett årtionde.
- Förberedelser
Ni måste läsa in er på mode historia. Till er hjälp kan ni titta här:
100 Years of Fashion: Women
100 Years of Fashion: Men
100 Years of Fashion: Gals vs. Guys
100 Years of Fashion: Wedding Dresses
- Elevuppgift
- Mode historia 1900-talet och fram
Du får lära dig:
- Om modehistoria från 1900-talet och fram till idag
- Skissteknik
Du kommer bedömmas i:
Uppgift:
I denna uppgift skall vi titta närmre på modehistorian från 1900-talets början och fram till idag. Varför har vi klätt oss som vi gjort.
Ni kommer att få inspireras av ett årtionde och formge ett klädesplagg.
Till sist skall du sätta ord på din idé/omarbetning med hjälp av ditt resonemang.
Undervisningsstöd: Mode historia 1900-talet och fram
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll årskurs 7-9:
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
Bedömningsmatris: Mode historia 1900-talet och fram
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|