För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna tillverkar en mus i mjukt material och ett hus i trä
Läs om olika kända möss i sagor och ifrån filmens värld och inspirera eleverna
Du ska få tillverka ett hus i trä och sedan ska du få tillverka en mus i mjukt material som ska bo i huset.
I 5 veckor arbetar du med huset eller musen och sedan byter du slöjdart.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
Första gången vi gjorde denna uppgift i år 3 blev det en upplevelse eftersom vi inte satte några gränser för husens yttre. Vissa elever startade med fantastiska byggnadsplaner och ansåg sig inte behöva några bygglov för detta! Puh!
Tid: Eleverna jobbade med 5 ggr. träslöjd och därefter bytte den gruppen till textil- och vice versa. Om någon inte var klar fick de kanske vara 6 ggr på det ena stället men det var inte så noga.
Det fungerade mycket bra. Huvudsaken var att bli färdig på ca 10 veckor.
Här finns ju ett gyllene tillfälle att utifrån kursplanens centrala innehåll fånga upp berättelser som inspirationskällor och utgångspunkt för slöjdandet. Prata om kända möss som finns i serie, sago- och filmernas värld.
Hur kan man sedan tillverka dem i mjukt material? Vilken teknik etc?
Varför inte visa denna klassiker? Film: Snövit med möss!
Här är en länk till en seriesida. Skriv möss i sökrutan! https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/
Innan start kan man också ha lite brainstorming och be eleverna ge förslag på hur man kan bygga ett hus. Vad kan finnas med? Mushål såklart, fönster, flagga eller repstege, fasad och kanske ett staket? Färg och höjd inte minst.
Glöm inte att ha en utställning efteråt!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |