Skriv ut

Undervisningsstöd: Nyckelbricka (metall)


Förmågor att utveckla

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
  • Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.

 

Centralt innehåll i årskurs 4-6

  • Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, an­vänd­nings­områden och kombinationsmöjligheter med varandra.
  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och ref­lektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjd­arbetet.

 

Syftet med uppgiften är att låta eleven få lära sig lite om metaller, tillverka ett föremål i metall och använda metallverktyg. Vi låter också eleven få värdera arbetet muntligt under lektionerna och skriftligt efter färdigt resultat.

Vi börjar med att prata om olika metaller och elevernas erfarenheter av dessa. Hur många känner de till och vad kan de användas till? Vilka yrkesgrupper arbetar med metall? Jag visar olika metaller och berättar om vad de kan passa bra att användas till. Följ denna länk och visa en kort bra film om olika metaller och mineraler. http://www.youtube.com/watch?v=TkS7B_5VBNE  Förslagsvis arbetar man i mässing då det är relativt mjukt att stämpla in bokstäver i och prismässigt är det överkomligt när man ska handla in olika stänger och plattjärn av olika form. Jag brukar köpa  plattjärn, fyrkantstål, rör och massiva stänger. I deras första nyckelbricka erbjuds de fyrkantstål och plattjärn då det är enklare att både stämpla och borra i. När de ska använda runda former är det svårare att stämpla på en konvex yta och att spänna fast när man ska borra hål, men det går!
De mäter ut och sågar av sin bit med hjälp av bågfilen. Den spänns bäst fast i ett skruvstycke.
Eleven får sedan fila ändarna jämna och fina med en enkelgradig fil (metallfil). I den första nyckelbrickan brukar jag be dem att, med små metallfilar, fila olika spår/mönster i långsidan på brickan. Detta för att få erfarenhet och träning i att fila i metall. Jag har gjort en egen nyckelbricka med olika mönster i där jag visar hur det kan se ut. Vidare visar jag hur man med en körnare markerar inför borrningen. Eftersom det lätt kan bli kö vid pelarborrmaskinen, och det kan gå dyrbar tid till att vänta, kan eleverna samtidigt få stämpla in bokstäver med små bokstavspunsar.  Själv står jag hela tiden vid pelarborrmaskinen då det är extra viktigt att säkerheten är optimal när man borrar i metall. Bäst är om man har ett stort skruvstycke där små metallbitar kan spännas fast ordentligt.

Efter borrningen gradar vi hålet för hand med ett stort borr och sätter i en nyckelring.
Nu får eleven lära sig hur man kan putsa och slipa metall. Jag visar smärgelduk, stålull och ev. polerduk eller putsvadd.

Som avslutning lackar vi den med vattenburen lack. Oavsett ytbehandling är min erfarenhet att metallen mörknar med tiden. Lacken skyddar mot repor men vill man ha en skinande yta får man låta bli att lacka men vara beredd på att med tiden putsa upp den allt eftersom.

Tips: 1) Doppa de färdiga nyckelbrickorna i burk med lack och häng upp dem i nyckelringen på en rad spikar som du förberett! 2) Inhandla en röravskärare om ni vill tillverka ringar!