- Snabbfakta
- Nyckelbricka (metall)
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Metall övrigt
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3 v.
- Material
- Mässingsstänger. (plattjärn, fyrkantstål, rundstål)
- Uppgift
Eleven får tillverka en nyckelbricka i olika tekniker.
- Förberedelser
Handla in olika former av mässingsstänger.
- Elevuppgift
- Nyckelbricka (metall)
Du får lära dig:
- Lite om olika metaller, dess egenskaper och hur man kan dekorera i metall
- Hur man kan beskriva arbetsprocessen på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska få tillverka minst en nyckelbricka i metall/mässing.
Du ska såga av en tillräckligt lång bit metall så att det du tänker uttrycka/skriva/dekorera får plats.
Visa gärna upp att du lärt dig mönstra och på olika sätt dekorera ditt föremål.
Undervisningsstöd: Nyckelbricka (metall)
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
Syftet med uppgiften är att låta eleven få lära sig lite om metaller, tillverka ett föremål i metall och använda metallverktyg. Vi låter också eleven få värdera arbetet muntligt under lektionerna och skriftligt efter färdigt resultat.
Vi börjar med att prata om olika metaller och elevernas erfarenheter av dessa. Hur många känner de till och vad kan de användas till? Vilka yrkesgrupper arbetar med metall? Jag visar olika metaller och berättar om vad de kan passa bra att användas till. Följ denna länk och visa en kort bra film om olika metaller och mineraler. http://www.youtube.com/watch?v=TkS7B_5VBNE Förslagsvis arbetar man i mässing då det är relativt mjukt att stämpla in bokstäver i och prismässigt är det överkomligt när man ska handla in olika stänger och plattjärn av olika form. Jag brukar köpa plattjärn, fyrkantstål, rör och massiva stänger. I deras första nyckelbricka erbjuds de fyrkantstål och plattjärn då det är enklare att både stämpla och borra i. När de ska använda runda former är det svårare att stämpla på en konvex yta och att spänna fast när man ska borra hål, men det går!
De mäter ut och sågar av sin bit med hjälp av bågfilen. Den spänns bäst fast i ett skruvstycke.
Eleven får sedan fila ändarna jämna och fina med en enkelgradig fil (metallfil). I den första nyckelbrickan brukar jag be dem att, med små metallfilar, fila olika spår/mönster i långsidan på brickan. Detta för att få erfarenhet och träning i att fila i metall. Jag har gjort en egen nyckelbricka med olika mönster i där jag visar hur det kan se ut. Vidare visar jag hur man med en körnare markerar inför borrningen. Eftersom det lätt kan bli kö vid pelarborrmaskinen, och det kan gå dyrbar tid till att vänta, kan eleverna samtidigt få stämpla in bokstäver med små bokstavspunsar. Själv står jag hela tiden vid pelarborrmaskinen då det är extra viktigt att säkerheten är optimal när man borrar i metall. Bäst är om man har ett stort skruvstycke där små metallbitar kan spännas fast ordentligt.
Efter borrningen gradar vi hålet för hand med ett stort borr och sätter i en nyckelring.
Nu får eleven lära sig hur man kan putsa och slipa metall. Jag visar smärgelduk, stålull och ev. polerduk eller putsvadd.
Som avslutning lackar vi den med vattenburen lack. Oavsett ytbehandling är min erfarenhet att metallen mörknar med tiden. Lacken skyddar mot repor men vill man ha en skinande yta får man låta bli att lacka men vara beredd på att med tiden putsa upp den allt eftersom.
Tips: 1) Doppa de färdiga nyckelbrickorna i burk med lack och häng upp dem i nyckelringen på en rad spikar som du förberett! 2) Inhandla en röravskärare om ni vill tillverka ringar!
Bedömningsmatris: Nyckelbricka (metall)
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|