- Snabbfakta
- Omarbeta ett konstverk
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Tyg, garn, textilfärg mm.
- Uppgift
Detta är en perfekt uppgift för eleverna när det gäller förmågan att bl.a. utveckla idéer.
Eleverna skall välja ett känt konstverk som de skall inspireras av ,utveckla, omarbeta och illustrera efter er egen idé.
De skall använda sig av teknikerna broderi, applikation, textilt tryck, lappteknik mm.
Slöjdföremålet skall bli en 2D bild som kan ramas in eller göras till en kudde, dyna eller något annat textilt föremål.
- Förberedelser
Om ni inte tidigar haft genomgång på följande tekniker är det en bra ide om ni har det i början av arbetet:
- Application
- Lappteknik
- Olika broderistygn
- Textilt tryck med schablon
- Tillhandaha böcker om olika konstnärer inom olika konstformer.
- Elevuppgift
- Omarbeta ett konstverk
Du kommer att få lära dig:
- Olika hantverkstekniker
- Sätta ord på din tolkning och val av inspirationsbild
- Olika textila konstnärer
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall få välja ett känt konstverk som ni skall inspireras av och göra om efter er egen tolkning.
Ni får använda er av tekniker som broderi, applikation, textilt tryck, lappteknik mm.
Det skall bli en 2D bild som kan ramas in eller göras till en kudde, dyna eller något annat textilt föremål.
Efter genomfört arbete skall ni skriva en slöjdrapport där ni beskriver inspirationen och er idé samt utvärderat ert arbete.
Detta vill jag ha in:
- En skiss
- En bild på ert val av konstverk
- En rapport där ni beskriver er inspiration och tolkning.
- Ert färdiga slöjdföremål
Undervisningsstöd: Omarbeta ett konstverk
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll för årskurs 7-9:
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Det finns en uppgift som heter Koppla tyg med ett konstverk som kan vara en bra uppgift i den här större uppgiften. Man kan använda den som en vikarieuppgift om man vill.
Efter genomfört arbete skall eleverna skriva en slöjdrapport där de beskriver inspirationen och sin tolkning
samt utvärderat sitt arbete. I bif. dokument finns vissa frågeställningar där eleverna kan utgå ifrån.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och betygskriterie
Skissa - val av konstverk
|
v.2
|
Skiss klar – kamratrespons
Genomgång av olika textila tekniker
|
v.3
|
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
Slöjdrapport
|
Tips på filmsnuttar:
Textil konst på Liljevals
Ian Barry - jeanskonstnär
Maria Adlercreutz
Bedömningsmatris: Omarbeta ett konstverk
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|