- Snabbfakta
- Ordskåpet
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Furu 45 x 45 mm, Furubräda, Rundstavar 12 mm, blomsterpinnar 4 mm
- Uppgift
Detta ordskåp kommer att förgylla skolans inre miljö eftersom man här BÖR röra vid det!
Ett syfte är att kunna arbeta efter en arbetsbeskrivning.
Elever i grupp om ca 4 st. tillverkar ett ordskåp där man bildar
egna meningar som går att snurra på så att nya meningar formas.
- Förberedelser
Förutom materialet så kan man fråga om språkämnena vill vara med. Då kan man bilda meningarna på dessa lektioner.
- Elevuppgift
- Ordskåpet
Du får lära dig:
- Att samarbeta
- Att följa en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
Uppgift
Gruppen ska tillverka ett ordskåp där ni får fördela uppgifterna som ni vill. Dock ska varje elev ansvara för fyra horisontella klossar i ordskåpet och bilda meningar som fungerar när man snurrar på dem. Använd idébladet som stöd i tillverkningen.
Ska någon rad vara i ett främmande språk?
Undervisningsstöd: Ordskåpet
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll årskurs 7-9:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
Detta är en uppgift där eleverna måste samarbeta inte bara praktiskt utan även teoretiskt.
Det resulterar förhoppningsvis i ett föremål som man kan ha glädje av på skolan genom att man faktiskt får ”leka” med ordskåpet. Oftast får man inte röra det som sätts upp men i detta fall är det tvärt om!
Man kan variera själva ordskapandet genom att samverka med andra språk än just svenska.
Jag brukar helt enkelt skapa grupper genom lottning och sedan får gruppen var sitt idéblad att följa. Förhoppningsvis kan man tillsammans lösa uppgiften utan att fråga så mycket.
Jag förbereder lektionen genom att hyvla upp stavar av furu i måtten ca 45 x 45 mm och lägger fram 12 mm rundstavar och 4 mm blomsterpinnar. De behöver dessutom brädor till ramen vilka bör vara tillräckligt breda så att klossarna kan snurra fritt. Dessa kan man också hyvla till så att varje grupp får långa plankor att kapa till rätta längder.
Varje elev måste skapa sin egen bokstavsrad (4 klossar) medan man kan dela upp resten av jobbet som gruppen vill.
I bildandet av ord och meningar får man tänka till så att det verkligen passar rent grammatiskt när man snurrar på dem.
OBS! Se upp med vad eleverna skriver om de arbetar med främmande språk!
Bedömningsmatris: Ordskåpet
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|