- Snabbfakta
- På nytt! år 7-9
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Återbruk
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8v.
- Material
- Trä och metall
- Uppgift
Av ett förbrukat, trasigt eller begagnat föremål ska eleven förändra och tillverka något nytt!
- Förberedelser
I alternativ ett ber man eleverna i god tid före arbetsområdet att ta med något begagnat,
trasigt eller förbrukat föremål som de sedan ska arbeta med. Det bör inte vara för stort.
I alternativ två har läraren själv samlat på sig ett föremål till varje elev som de genom lottning får ta sig an.
Läs och undervisa om vad Hållbar utveckling innebär.
Se filmer: https://urskola.se/Produkter/191033-Bygganget-Vikten-av-atervinning
Film: Hållbar utveckling
- Elevuppgift
- På nytt! år 7-9
Du får lära dig:
- Om vad hållbar utveckling innebär.
- Hur du kan arbeta och utveckla idéer
- Hur man kan resonera och reflektera över sin process på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska ta ett förbrukat, trasigt eller begagnat föremål och skapa något nytt av detta genom att vara kreativ.
Försökt utmana dig i form och kvalitet. Kanske blir ditt nya föremål till något funktionellt?
Tänk på att ta vara på så mycket som möjligt av det ”gamla” och försök ha något miljötänk i uppgiften.
Syftet är inte att förändra så mycket som möjligt utan det är kvalitén i förändringen som är viktig.
Det ska du senare motivera.
Var noga med att hålla den tid du fått.
Hållbar utveckling:
"Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov’’.
Undervisningsstöd: På nytt! år 7-9
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
Huvudsyftet med uppgiften är att utveckla kunskaper om resurshushållning och hållbar utveckling. Det kan innebära att utveckla kunskaper om hur man kan vara sparsam vid användningen av material, eller hur man kan reparera och återanvända dem.
På följande sida under rubriken ÄMNESMENY hittar du olika slöjdfilmer som du kan välja bland när det gäller hållbar utveckling och återvinning: https://urskola.se
Denna uppgift förbereder jag antingen någon vecka innan gruppen kommer till slöjden genom att be alla ta med ett gammalt föremål hemifrån som inte används eller som är trasigt. Jag förklarar tanken och syftet med uppgiften så att eleven bättre kan planera vad de vill ta med sig. Olämpligt är då kanske att ta med sig ett alltför litet föremål!
Alternativt är att om eleven inte har någon möjlighet att själv bidra så får läraren vara förberedd på att ha ett litet lager av begagnade prylar. En liten tur till närmsta återvinningscentral eller loppmarknad brukar ge resultat!
Föremål av trä kanske är lättast att förändra men varför inte metall- eller läderföremål? Det är upp till dig och dina kunskaper att sätta gränsen. Plast kan ju vara lite problematiskt men man kan dock använda sig av det om man vill komplettera med andra material i sitt ”nya” slöjdalster.
Låt eleven förstå att det är den nya idén och kvalitén i förändringen som är det viktiga och inte att det ursprungliga föremålet ska förändras så mycket som möjligt.
Vidare bör de under arbetets gång tänka över miljöaspekten i. (Se frågorna i Värderingsdokumentet.)
Låt eleven arbeta och tänka utifrån det.
En utställning någonstans på skolan med bild på det ursprungliga föremålet och det nya är en rolig och
uppskattad avslutning på arbetsområdet.
I så fall får ni se till att inte börja arbetet innan ni har tagit ett foto på det ursprungliga föremålet.
Hållbar utveckling:
"Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov’’.
Bedömningsmatris: På nytt! år 7-9
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|